В Україні від 2018 року працює програма безпеки дорожнього руху, мета якої знизити рівень смертності і травматизму на дорогах. Щорічно з бюджету на програму належить виділяти 5% з доходів Дорожнього фонду, який наповнюється за рахунок надходжень від акцизних податків з пального і транспортних засобів, ввізного мита на нафтопродукти і транспортні засоби, а також штрафів за недотримання габаритно-вагових норм. У 2018 і 2019 роках програма належно не виконувалася, – стверджують в Міністерстві інфраструктури. «Слово і діло» розібралося, скільки грошей насправді вже витратили на безпеку учасників дорожнього руху, скільки планують витратити в майбутньому, і чи українцям дійсно безпечніше пересуватися автотранспортом.
Уперше програму безпеки дорожнього руху ухвалив уряд Володимира Гройсмана. Щоб обґрунтувати витрати в програмі записали очікуваний ефект з щорічним зменшенням кількості загиблих: в 2018 році буде не більше 6,5 смертей на 100 тисяч осіб населення, в 2019 – 5, а в 2020 – лише 4.
Проте, якщо враховувати дані Нацполіції, мова йде про щорічне збільшення кількості загиблих унаслідок ДТП: 7,9 – в 2018, 8,2 – в 2019, 8,5 – в 2020.
Раніше міністр інфраструктури Владислав Криклій в інтерв'ю «Слово і діло» заявляв, що програма почала виконуватися тільки в 2020 році. «Фактично 2018 рік – 0% виконання, 2019 рік – 38% виконання», – пояснював міністр. Дійсно, в 2018-му в держбюджеті на програму виділили 2,6 млрд грн (витратили 900,5 млн), у 2019 му – 2,1 млрд (витратили 742,9 млн).
Наприкінці 2020 року вже Кабмін Шмигаля затвердив чергову програму безпеки дорожнього руху на наступні три роки. Однак тепер прогнозні показники смертності ще вище: прогнозують, що в 2021-му гинутиме 11,3 людини на 100 тисяч, у 2022-му – 10,1, в 2023 році – 8,8.
У Міністерстві інфраструктури на запитання «Слово і діло» про причини настільки песимістичних очікувань пояснили, що під час підготовки стратегії використовували статистичні дані щодо людей, які загинули не тільки на місці ДТП, а й померли в лікарні від травм протягом 30 днів. Тоді як в попередні роки у прогнозі враховували тільки померлих на місці аварії.
Зважаючи на це виходить, що реальна статистика смертельних випадків на дорогах ще страшніше, ніж рапортує поліція: у 2017 році внаслідок ДТП загинули 5316 людей (а не 3432), в 2018 році – 5201 людина (а не 3350), в 2019 році – 5418 людей (а не 3454). Остаточних даних за 2020 рік ще немає.
У Міністерстві інфраструктури пояснюють: тривожна статистика пов'язана також зі збільшенням транспортних засобів на дорогах. І запевняють, що найпродуктивніший період виконання програми безпеки припав на кінець 2020 року, а в місцях, де встановили відеокамери спостереження, кількість ДТП зменшилася втричі.
Нагадаємо, на інфографіці «Слово і діло» можна подивитися топ-15 аварійних доріг, де сталося найбільше ДТП з січня по жовтень 2020 року.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»