Закриття трьох телеканалів, запровадження санкцій проти 19 юридичних і восьми фізичних осіб, у тому числі і стосовно народних депутатів. За останні два тижні засідання Ради національної безпеки та оборони України стали головним джерелом сенсаційних новин.
Секретар РНБО Олексій Данілов, якого раніше важко було назвати аж надто медійним чиновником у команді президента Володимира Зеленського, став активніше коментувати та прогнозувати подальші зміни в українській політиці, пов’язані із роботою РНБО та загрозами національній безпеці.
Уже після запровадження санкцій стосовно нардепа від ОПЗЖ Віктора Медведчука та його дружини Оксани Марченко за статтею «фінансування тероризму», Олексій Данілов анонсував продовження санкційної політики, у списки якої потраплять нові народні депутати. «Далі будуть офшори, власність, все, що поцуплене з 1991 року в українського народу, буде повернуте українському народу. Більш того, усі депутати, у яких статки 300-400 мільйонів, люди добрі, де ви це взяли?», – заявив Данілов.
Секретар РНБО наголосив, що особливо прискіпливо звернуть увагу на тих осіб, які володіють величезними статками, але ніколи при цьому ніде не працювали. Мовляв, такі активи можуть навіть конфіскувати. «Усі будуть повертати, і в тому числі, що стосується українських надр», – заявив Данілов.
Можливо, останні новини та ініційовані РНБО рішення свідчать про початок тої самої «ери деолігархізації»? Так чи інакше, президент та його команда запустили складний та багаторівневий механізм змін у політичних реаліях, наслідки яких поки що cпрогнозувати не візьметься ніхто.
РНБО у головній ролі
Тепер кожне засідання РНБО українці очікують із неприхованою цікавістю – неначе такий собі український аналог телевізійного серіалу, де у головній ролі президент, секретар та увесь склад РНБО. Щоправда, загрози нацбезпеці, про які йдеться у рішеннях РНБО – цілком реальні, хоча подібні рішення досить жорстко розкритикували деякі юристи та правники начебто через їхню процедурну недосконалість.
Ще один закид, про який часто згадують стосовно рішення РНБО – чи могли бути застосовані санкції саме до народних обранців? Адже у статті 107 Конституції України йдеться про те, що РНБО координує і контролює діяльність саме органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони.
На початку цього тижня на сайті Офісу президента вже анонсована наступна «серія» засідання координаційного органу з питань нацбезпеки і оборони при президентові України – Володимир Зеленський та Олексій Данілов обговорили наступні кроки щодо виконання нещодавніх рішень РНБО та плани на найближчий час. Якими будуть ці рішення – поки що таємниця, проте увага до засідань РНБО відтепер – максимальна.
Нова точка опори та відновлення рейтингів?
Що це дає президентові та його команді? Насамперед, усі рішення РНБО стосувалися діяльності проросійських політиків та протидії ворожій пропаганді. А значить, заборона роботи телеканалів та санкції стосовно політиків та дотичного до них бізнесу – отримають найбільшу підтримку саме серед частини українців, які скептично ставилися до патріотичної позиції президента. Насамперед, найбільше таких – серед прихильників «Європейської солідарності».
Паралельно заборона трансляції для телеканалів, на яких традиційно домінували представники «Опозиційної платформи – За життя» зменшить кількість публічних майданчиків та згадувань цих політиків. А значить – й рейтинги цієї політсили. Крім того, «у пакеті» із рішенням РНБО минулого тижня стало відомо й про розслідування СБУ стосовно проросійського блогера Анатолія Шарія, який хоч і у віртуальному форматі, проте також мав вплив на політичну активність партії свого імені на теренах України.
Отже, введення в дію рішень РНБО матиме неабиякий позитивний ефект не лише на ситуацію із нацбезпекою, але й суттєво вже у найближчий час змінить політичну палітру в Україні. Пересвідчитися у цьому, скоріше за все, можна буде вже під час аналізу даних соціологічних досліджень у другій половині березня поточного року.
Більше того, РНБО – колегіальний орган, у засіданні якого беруть участь прем’єр-міністр, очільник СБУ, генпрокурор та всі міністри силового блоку, міністр закордонних справ та голова Верховної ради. Загалом – 20 високопосадовців найвищого рангу, які безпосередньо впливають на рішення у впровадженні державної політики кожен у своїй сфері відповідальності. Це дозволяє підвищувати вагу рішень РНБО та їхню легітимність в очах українців. У ситуації з проблемами у судовій системі та прогалинами у роботі правоохоронної – рішення РНБО є хорошим підґрунтям для мобілізації політичного порядку денного очільником держави. Адже вже на підставі рішень РНБО президент підписує відповідні укази.
Антикорупційні «три сосни»
Подібного вау-ефекту на кшталт новин від РНБО українці свого часу очікували від новостворених антикорупційних органів. Проте час минав, а разючих результатів так і не спостерігалося.
Особливо гострою досі залишається ситуація із НАЗК, роботу якого після рішення Конституційного суду восени 2020-го довелося фактично розблоковувати окремим законопроєктом зусиллями парламенту.
За останні кілька місяців суттєво активізувалася діяльність НАБУ та СБУ. Складається враження, що саме колегіальні рішення РНБО дали нове дихання для роботи антикорупційних органів.
Цікаво згадати й про те, що за жодного попереднього президента засідання та рішення РНБО не набирало такої суспільної ваги, а сама посада секретаря хоч і вважається однією із ключових, проте впливовістю не відзначалась.
У часи другої половини президентства Віктора Ющенка, а згодом і на початку президентської каденції Віктора Януковича секретарем РНБО була «регіоналка» Раїса Богатирьова. У 2012-му році колишній президент Янукович призначив на цю посаду впливового Андрія Клюєва, проте саме із метою зменшити політичну вагу останнього. Незмінним очільником РНБО за президентства Петра Порошенка був Олександр Турчинов, який найскладніші часи після подій Революції гідності, до проведення дострокових виборів президента у травні 2014-го виконував обов’язки глави держави. В усіх цих випадках – РНБО очолювали впливові у свій час політики.
Нинішня ситуація із РНБО суттєво відрізняється від історій із попередниками. Вона одночасно підсилює позиції президента та стає «над» усіма іншими антикорупційними та правоохоронними органами, які самотужки так і не наважилися за багато років зачепити особливо чутливі політичні питання.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»