Жителі столичної Троєщини, швидше за все, вже втратили віру в те, що в їхньому районі колись буде метро. Проєкт обговорюють вже більше 20 років, він став і міською легендою, і обіцянкою, якою кандидати в мера Києва «спокушають» городян перед виборами. Втім, зараз з'явилася невелика надія на його реалізацію. По-перше, наближається до завершення будівництво Подільсько-Воскресенського мосту, а це один з найважливіших етапів запуску метро. А, по-друге, проєкт почали обговорювати не тільки на рівні місцевої влади: недавно в Міністерстві фінансів заявили, що відкрити першу ділянку метро цілком реально до 2024 року. «Слово і діло» вирішило згадати «новітню» історію метро на Троєщину – часів мера Віталія Кличка.
Невелика ретроспектива, що ж було з метро в «докличківські» часи. Перші проєкти будівництва метро на Троєщину з'явилися в 80-ті роки. Спочатку нова лінія метрополітену повинна була пройти від Жулян, через Солом'янку, залізничний вокзал, Лук'янівку і Контрактову площу через новий міст на лівий берег. На самій Троєщині лінія повинна була йти вздовж центрального проспекту Маяковського.
Схему будівництва четвертої лінії неодноразово міняли, але все впиралося в необхідність побудувати спочатку міст через Дніпро. Роботи зі зведення Подільсько-Воскресенського моста почалися в 1993 році, але через проблеми з фінансуванням будівництво то «заморожували», то відновлювали. Детальніше про історію цього проєкту можна прочитати тут.
Незважаючи на таку перешкоду, місцева влада регулярно обіцяла почати будівництво метро на Троєщину. Мер Києва Олександр Омельченко називав термін початку робіт – вересень 2006 року. До 2020-го він збирався побудувати 13 станцій, це оцінили в 68 млн грн.
Далі Леонід Черновецький обіцяв метро на Троєщину до 2011 року. Заступник голови КМДА Руслан Крамаренко говорив, що завершити будівництво Подільсько-Вигурівської лінії метро розраховують до 2015 року.
Олександр Попов збирався почати будівництво метро в 2013 році і здати першу станцію в 2015-му. Перша черга метро повинна була включати 6 станцій: «Глибочицька», «Подільська», «Суднобудівна», «Труханів острів», «Затока Десенка», «Райдужна».
Обіцянку щодо метро на Троєщину давав навіть Микола Азаров: у 2012 році прем'єр-міністр говорив, що за 4-5 років побудують 12 станцій.
Кличко обіцяв побудувати метро на Троєщину за 5 років
Вперше балотуючись на пост мера Києва Віталій Кличко в передвиборчій програмі оптимістично пообіцяв побудувати метро на Троєщину за 5 років. У жовтні 2014 року в міській адміністрації озвучили попередні підрахунки, скільки часу і грошей потрібно на проєкт.
«Є метрополітен на Троєщину, який коштує 19 млрд грн, на реалізацію якого чистого часу потрібно близько 12 років, якщо почати фінансувати прямо сьогодні», – заявив головний спеціаліст управління інженерно-транспортної інфраструктури КМДА Віктор Петрук.
«Ми його будуємо вже 30 років, і ми його точно не побудуємо в найближчі 30 років, тому що ситуація в країні змінилася. Якщо ми не знайшли інвестора до 2008 року, до кризи, то сьогодні ми точно не знайдемо інвестора для такого масштабного проєкту», – підкреслив він. За словами Петрука, запуск швидкісного трамвая на Троєщину, який розглядали як альтернативу метро, теж є недоцільним. Реальною альтернативою може бути розвиток міської електрички, на це потрібно тільки 2 млрд грн.
На початку 2015 року Кличко заявив, що грошей на метро в бюджеті немає, але проєкт все одно залишається в пріоритеті: «У бюджеті немає грошей на будівництво метро. Тому ми зараз шукаємо інвесторів, розглядаємо різні умови і пропозиції. Одночасно ми обговорюємо можливість фінансування проєкту з міжнародними фінансовими організаціями, як ЄБРР і Світовий банк. Сподіваюся, що в наступному році ми зможемо знайти вихід».
Але влітку наступного, 2016-го, року Кличко озвучив зовсім не нову тезу – про метро на Троєщину можна буде говорити тільки після запуску Подільсько-Воскресенського моста. Тоді розраховували його добудувати приблизно за три роки. Тобто вже ні про яке «будівництві метро за 5 років», як Кличко обіцяв в програмі, не йшлося.
У грудні 2016 року в КМДА і зовсім заявили, що плани з розвитку Подільсько-Вигурівської лінії метро припинені, замість цього влада запропонувала створити відокремлену лінію для комунального транспорту (окрему смугу для громадського транспорту). І знову прозвучали фантастичні терміни будівництва метро – 10-15 років, а то і всі 20, «враховуючи, як йде таке будівництво в Україні».
Будівництво метро на Троєщину: поява китайських інвесторів
Незважаючи на всі заяви про нерентабельність будівництва, в липні 2017 року в КМДА представили план гілки метро на Троєщину.
Заступник глави адміністрації Микола Поворозник повідомив, на лінії буде 14 станцій, з них 3 пересадочні (тільки вони будуть під землею). Одним з інвесторів, за словами Поворозника, стане китайська компанія, а приступити до будівництва можна буде в 2018 році.
Дійсно, в листопаді 2018 року Віталій Кличко підписав угоду про співпрацю щодо будівництва метро з китайським консорціумом, в який входять компанії China Railway International Group Co., Ltd. і China Pacific Construction Group with China Railway International Group Co., Ltd.
Вартість проєкту оцінили в 2 млрд доларів, 85% суми мав забезпечити кредит від китайських фінансових установ. Проєкт передбачав нову лінію метро протяжністю майже 18 км з 13 станціями, а також пересадочну лінію протяжністю 1 км. Можливий термін будівництва – 5 років.
Через рік КП «Київський метрополітен» оголосив тендер на техніко-економічне обґрунтування будівництва нової лінії метро. Очікувалося, що проєктні роботи коштуватимуть 148,5 млн грн, а саме будівництво, за даними Міністерства інфраструктури, 2,5-3 млрд доларів.
Одне через кілька місяців тендер скасували через скорочення витрат на закупівлю товарів, робіт і послуг. А березні 2019-го Кличко «обрадував» киян: метро на Троєщину – це питання 4-5 років при наявності фінансування і завершення будівництва Подільсько-Воскресенського моста.
Новий план будівництва метро на Троєщину
В останні кілька років активізувалося будівництво Подільсько-Воскресенського моста, вже почали називати конкретні терміни його відкриття. На початку 2020-го, інспектуючи будівництво, Кличко заявив, що наступним етапом буде метро на Троєщину. Це питання, за його словами, 4-5 років.
До цього, в листопаді 2019 року, Київрада зверталася навіть до президента і Кабміну з проханням виділити гроші на нову лінію метро. «Вартість будівництва метро на Троєщину оцінюють в межах 40-50 млрд грн, що практично дорівнює річному бюджету Києва. А появу нової гілки метро до масиву прогнозують не раніше, ніж в 2035 році. За нормативами потрібно мінімум шість років, щоб завершити будівництво Подільсько-Воскресенського моста. Зараз навіть проєкту Подільсько-Вигурівської лінії не існує. Тому місту вкрай необхідна фінансова підтримка держави», – заявила автор звернення, депутат Тетяна Меліхова.
В Офісі президента доручили уряду «пропрацювати» це питання.
У вересні минулого року голова «Київгенплану» Сергій Броневицький розповів, що нова лінія метро на Троєщину буде проходити уздовж центрального проспекту Маяковського. Так 70% жителів району будуть знаходиться в пішої доступності від метро.
У листопаді «Київгенплан» представив варіант розвитку Подільсько-Воскресенської лінії метро – від Троєщини до Окружної дороги. Її протяжності складе 31 км, буде 22 станції.
Протягом 5-7 років планується запустити перші 5 станцій: «Райдужна», «Труханів Острів», «Суднобудівна», «Подільська» і «Глибочицька».
До 2040 року ще 12 станцій: «М. Цвєтаєвої», «М. Закревського», «С. Лифаря», «Т. Драйзера», «В. Маяковського», «Бульвар Перова», «С. Стальського», «Братиславська», «Затока Десенка», «Площа Перемоги», «Південний Вокзал», «Солом'янська площа». Таким чином, на той час буде 17 станцій.
У перспективі ще 40-50 років (2060-2070 роки) передбачається побудувати 5 станцій: «Чоколівський», «Аеропорт», «Кільцева дорога», «Академіка Курчатова», «вул. Кіото».
Центральній владі, ймовірно, набридло дивитися на муку КМДА з метро. Днями в Міністерстві фінансів заявили, що першу ділянку метро на Троєщину реально запустити до 2024 року, а відомство готове допомогти київській владі залучити фінансування ЄБРР та Європейського інвестиційного банку.
«Головною перешкодою для будівництва метро на Троєщину була відсутність моста, Подільсько-Воскресенського мостового переходу. Зараз будівництво основної частини мосту майже закінчили. Тепер міська влада має можливість починати будівництво лівобережних і правобережних підходів на цей міст», – заявив заступник міністра Олександр Кава.
Раніше «Слово і діло» вивчило, з чого почалася і як розвивалася ідея побудувати Діснейленд в Києві.
Нагадаємо, хто з київських мерів скільки станцій метро побудував, можна подивитися на інфографіці.
Також ми згадували «вічні» обіцянки українських політиків.
Олександра Худякова, Ірина Левицька, спеціально для «Слово і діло»
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS
та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»