Застосування санкцій до громадян України, які проживають на підконтрольній українській владі території, підривають фундаментальні принципи права, порушують Конституцію, а також мають ознаки узурпації влади в державі.
Про це йдеться в заяві Харківської правозахисної групи, опублікованій на їхньому сайті.
Правозахисники зазначили, що тільки за два місяці РНБО ухвалило п'ять рішень щодо санкцій, в тому числі, і проти окремих громадян України. При цьому деякі з них знаходяться (працюють) в нашій країні, а по відношенню до них немає ніяких вироків суду, що набрали чинності.
«Санкції є міжнародно-правовим механізмом політичного характеру, який застосовує одна держава проти іншої держави, її фізичних та юридичних осіб, оскільки іншого способу боротьби з їх ворожим впливом просто немає. Застосування санкцій до власних громадян можливо лише за умови, якщо вони мешкають закордоном, або переховуються на тимчасово окупованих територіях України, і держава вичерпала механізми притягнення їх до відповідальності. Дії президента Зеленського – це не санкції у їх міжнародно-правовому розумінні, а директивне управління державою», - заявили правозахисники.
На думку експертів, ні рішення РНБО від 2 квітня, ні указ президента України №140 (яким це рішення було введено в дію), не містять ніяких підстав застосування обмежувальних заходів.
«На наш погляд, такі дії президента України є незаконними та свавільними, адже вони створили ситуацію, за якої громадяни України були суттєво обмежені в правах без будь-якого пояснення та обґрунтування», - наголошується в заяві.
У Харківській правозахисній групі вирішили звернути увагу, що таке застосування санкцій можна прирівняти до «кримінального обвинувачення» за змістом Європейської Конвенції з прав людини та основних свобод.
«Терміни «кримінальне обвинувачення» та «кримінальне правопорушення» є автономними в розумінні статей 6 (Право на справедливий суд) та 7 (Ніякого покарання без закону) Конвенції. Проте, в ситуації із застосованими санкціями, жодна з цих гарантій не була дотримана», - повідомляють експерти.
Правозахисники висловлюють думку, що такий механізм запровадження санкцій в Україні може принести для країни втрати - як фінансові так і репутаційні.
«Ми наголошуємо, що санкції не можуть слугувати інструментом притягнення до юридичної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, навіть коли щодо особи триває розслідування. Санкції не можуть підміняти кримінальну відповідальність, оскільки тоді принципи правосуддя будуть знівельовані політичною доцільністю, якою керуються органи виконавчої влади. Використання санкцій замість справедливого судового процесу означатиме руйнування демократичних засад нашого суспільства», - додали правозахисники.
Нагадаємо, 4 квітня президент Володимир Зеленський своїм указом №140 ввів в дію рішення РНБО щодо санкцій проти «топ-10 української контрабанди».
Раніше РНБО запровадило санкції проти колишніх військових за держзраду, Віктора Януковича та його оточення, а також проти нардепа ОПЗЖ Віктора Медведчука і його дружини за фінансування тероризму.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»