В Україні у вихідні кілька великих мереж автозаправних станцій припинили продаж преміальних марок бензину та дизельного пального. Цей крок був відповіддю на постанову уряду про запровадження граничних торговельних націнок на пальне на період карантину. «Слово і діло» розібралося, чому Кабмін ухвалив таке рішення і що воно означає.
14 травня Кабінет міністрів встановив на період карантину граничні рівні торговельних надбавок до середніх цін на бензин і дизельне пальне. «Це відповідь на необґрунтоване зростання цін на пальне в роздрібних мережах. Уряд за здорову і прозору конкуренцію на ринку. Але в той же час уряд повинен захистити простих споживачів, які і так постраждали від вимушених карантинних обмежень. Граничний розмір торговельної надбавки унеможливить маніпуляцію цінами, стабілізує ринок роздрібної торгівлі пальним і введе прозорий механізм ціноутворення», – так рішення пояснили в Міністерстві економічного розвитку.
На один літр бензину гранична торговельна надбавка повинна становити не більше 5 грн (включаючи ПДВ), на один літр дизеля – максимум 7 грн (включаючи ПДВ). Надбавка нараховується до середньої вартості пального, яка буде визначатися на підставі даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за останній місяць з урахуванням акцизу і податку на додану вартість.
За цими розрахунками, в травні середня ціна бензину повинна скласти 30,22 грн за літр, дизельного пального – 27,89 грн за літр.
У «Європейській бізнес асоціації» це рішення розкритикували, зазначивши, що воно буде сприяти ще більшій тінізації ринку. Також в ЄБА заявили, що регулювання цін призведе до збитків для бізнесу і позначиться на податкових надходженнях до держбюджету.
Постанова набула чинності 15 травня, а вже 16-го числа мережі АЗС «ОККО», WOG, KLO, Socar, Shell припинили продаж пального преміум-марок.
«Через введення державного регулювання цін на пальне ми тимчасово припиняємо продаж VENTUS 95 і VENTUS Diesel. Також ми змушені зменшити знижки по акції «Всім сім». Тепер максимальна знижка складе – 5 грн/л. Додаткова знижка при оплаті KLO PAY не застосовується», – повідомили в мережі KLO.
«З 15 травня в зв'язку із запровадженням державного регулювання цін на пальне на АЗК ОККО тимчасово припинена реалізація PULLS 95 і PULLS Diesel. Це пов'язано з тим, що продаж пального цих марок за ціною, встановленою Кабінетом міністрів на травень, є збитковою для мережі», – заявили в мережі «ОККО». Мережа WOG припинила реалізацію преміального палива 95 Mustang і ДТ + Mustang.
«Компанія змушена тимчасово призупинити реалізацію преміального пального – NANO 95, Diesel Nano Extro, а також нарахування додаткових знижок для наших клієнтів до отримання додаткових роз'яснень регулятора», – попередили клієнтів в Socar.
У Міністерстві економіки відреагували на дії учасників ринку того ж дня: пояснили, що постанова розповсюджується тільки на бензин і дизельне пальне, включені до переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість – бензин марок А-92 і А-95, а також дизель.
«Таким чином, під установку максимальної торговельної надбавки не підпадає «брендове преміальне» пальне з поліпшеними показниками якості та позначення (маркування) якого включає певну торгову марку (товарний знак), що пропонується на автозаправних станціях для автомобілів преміум сегменту за вищою ціною, ніж соціально значуще пальне», – додали в міністерстві.
Сьогодні, 17 травня, деякі мережі відновили продаж преміум-пального.
Раніше експерт пояснив «Слово і діло», чим небезпечне для ринку держрегулювання цін.
Нагадаємо, на інфографіці можна подивитися, як з 1996 року в Україні змінювалася вартість бензину марки А-95 і як паралельно змінювався розмір середньомісячної зарплати.
Також ми писали, як змінювалося споживання паливних продуктів в Україні в 2014-2021 роках.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»