Польські перевізники більше двох тижнів блокують рух вантажного транспорту на кордоні з Україною, через що у чергах стоять майже 3 тисячі фур. Їхня основна вимога – повернути дозволи для українських перевізників, які Євросоюз скасував улітку минулого року. Кожен день простою через страйк завдає мільйонних збитків компаніям. При цьому незабаром до поляків можуть приєднатися і словацькі перевізники – «пробні» акції вони вже провели. Хто стоїть за блокуванням кордону і які саме вимоги у протестувальників, розібралося «Слово і діло».
Страйк польських перевізників розпочався вдень 6 листопада, вони перекрили одразу три найбільші пункти пропуску на кордоні з Україною: «Гребенне – Рава Руська», «Корчова – Краковець» та «Дорогуськ – Ягодин».
Таким чином, для проїзду вантажівок залишилося три пункти: «Шегині – Медика», «Устилуг – Зосин» та «Нижанковичі – Мальховіце». Але сьогодні стало відомо, що поляки продовжують свій протест до 1 лютого та розширюють його на КПП «Медика».
На сьогоднішній день у чергах на кордоні зібралося до 3 тисяч вантажних автомобілів. Протестувальники пропускають лише безпекові та гуманітарні вантажі, решта – по одному автомобілю на годину. Проте днями у Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури повідомили, що перевізники блокували проїзд цистерн із паливом та гуманітарної допомоги для України.
Ініціював страйк нещодавно створений Комітет захисту перевізників та роботодавців у сфері транспорту. Ще одне обличчя акції – власник логістичної фірми (яка, до речі, возить вантажі до росії та Білорусі), голова люблінського осередку антиукраїнської партії «Конфедерація» Рафал Меклер.
Основна вимога – скасувати «транспортний безвіз», який Євросоюз запровадив для України минулого року і нещодавно продовжив ще мінімум на рік: він скасовує необхідність отримання українськими перевізниками дозволів на двосторонні та транзитні перевезення до держав ЄС.
Інші вимоги польських перевізників (у Мінінфраструктурі зазначили, що більшість із них нездійсненні):
- посилити для іноземних перевізників правила перевезень;
- заборонити реєструватися в Польщі компаніям із капіталом поза межами ЄС;
- отримати доступ до української системи «Шлях»;
- створити окрему чергу для машин із ЄС у систему «єЧерга»;
- виділити окрему чергу на усіх кордонах для порожніх фур.
Кожен день страйку, за підрахунками Європейської Бізнес Асоціації, обходиться одній компанії у мільйон гривень. Орієнтовна сума збитків з початку простою вже склала щонайменше 306 млн гривень – при цьому страждають як імпортери, так і експортери.
Федерація роботодавців України оцінили збитки від блокади для української економіки у понад 400 млн євро.
У ЄБА зазначають, що блокування кордону призвело до численних негативних наслідків для бізнесу в Україні та контрагентів за кордоном: зростають витрати на перевезення, що впливає на собівартість продукції та цінову конкурентоспроможність компаній. Є випадки дефіциту транспорту, компанії стикаються з неможливістю виконувати зобов'язання.
Крім того, через зміну маршрутів збільшуються черги на словацькому та угорському кордонах.
Ще одна погана новина полягає в тому, що приєднатися до блокади можуть словацькі перевізники. Декілька «попереджувальних» акцій вже були, у тому числі 21 листопада – перевізники блокували пункт пропуску «Вишнє-Нємецке – Ужгород».
Українські прикордонники заявили, що до цього причетна Спілка перевізників Словаччини, але в організації спростовують це і назвали страйк «приватною ініціативою».
Проте голова UNAS Станіслав Скала сказав, що блокада кордону можлива, якщо Єврокомісія не запровадить дозволи для українських перевізників – організація чекатиме на результати переговорів між ЄС, представниками України та Польщі. Але результатів нема.
Нагадаємо, 16 листопада представники української та польської влади проводили переговори щодо розблокування пунктів пропуску на кордоні. Але спільного рішення із перевізниками знайти не вдалося.
При цьому Європейська комісія може розпочати процедуру покарання Польщі, якщо влада не вирішить проблему.
Учора попереджувальний пікет біля пункту пропуску «Краковець-Корчева» провели українські перевізники.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»