Конституційний суд вніс корективи в реформаторські плани Кабінету міністрів, вкотре довівши необхідність фахового підходу до реалізації тих чи інших змін в законодавстві. Відтепер розрекламована Міністерством внутрішніх справ новація з приводу оплати адміністративних штрафів ДАІ на місці вчинення порушення правил дорожнього руху – під забороною, адже суперечить нормам Кодексу про адміністративні правопорушення.
Відповідне рішення Конституційний суд (КС) виніс на вимогу Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Валерії Лутковської. В своєму поданні вона просила суд розтлумачити положення частини першої статті 276 Кодексу про адміністративні правопорушення стосовно місця розгляду справи про адміністративне правопорушення на автомобільному транспорті. Тобто, чи передбачає словосполучення «за місцем вчинення правопорушення» подальші дії інспектора щодо можливості стягувати штраф одразу після оформлення адмінпротоколу на місці порушення громадянином правил дорожнього руху. При цьому пані Лутковська зазначила необхідність розтлумачити дану норму тим, що суди неоднозначно застосовують її при розгляді справ щодо оскарження постанов про адмінправопорушення. Мовляв, виникає плутанина: одні суди виносять рішення, що дії інспекторів ДАІ щодо стягнення штрафу на місці суперечать нормам Кодексу про адмінпорушення, інші – навпаки вважають такі дії інспекторів законними.
КС поставив крапку в цьому питанні. Відповідно до офіційного тлумачення норми закону «за місцем вчинення правопорушення», відтепер справа про адміністративне порушення правил дорожнього руху направлятиметься до тієї адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюється юрисдикція відповідного органу, уповноваженого законом розглядати такі справи. «Посадова особа в такому випадку має скласти протокол, опитати свідків, отримати пояснення від особи, яку притягують до відповідальності, і здійснити ряд інших процедурних дій, встановлених Кодексом про адміністративні правопорушення. І вже складений протокол відправити у відповідний орган, по-простому будемо говорити – в РВВС», – пояснив суддя-доповідач по даній справі Віктор Шишкін.
Донедавна новацію з приводу оплати штрафу ДАІ на місцях активно просували в МВС. Перший заступник міністра внутрішніх справ Ека Згуладзе у квітні презентувала перелік новацій, які стосуватимуться реформи взаємовідносин водіїв та дорожньої поліції, в яких, серед іншого, пропонувалося сплачувати адміністративні штрафи безпосередньо на місці вчинення правопорушення. «Якщо правопорушник не заперечує штраф, який виписує патрульний, в машинах патрульної поліції буде електронний пристрій, який дає можливість оплати штрафу кредитною карткою і отримання протоколу в електронному вигляді», – зазначила Згуладзе.
Пропозиція оплачувати штрафи на місці – не нова для українських водіїв. Ще 2010 року МВС видало спеціальну постанову, згідно з якою водіям пропонувалося оплачувати штрафи, до яких вони не мають претензій, прямо на місці вчинення правопорушення банківськими картками. Нововведення не стосувалося важких порушень на дорозі, таких як керування авто в нетверезому стані, створення аварійної ситуації, ДТП, порушень, за які людина позбавляється водійських прав. Дану новацію як пілотний проект випробовували в Дніпропетровську, де терміналами для банківських карток обладнали всього 13 автомобілів. Мовляв, така система суттєво заощаджує час водіїв, яким не потрібно заповнювати і виправляти помилки в спеціальних платіжках в банківських установах, гаяти час у чергах. З грудня 2014 року система оплати штрафів банківською карткою прямо в автівці інспекторів ДАІ запрацювала і в Києві. Щоправда, оплачувати штрафи таким способом водіїв ніхто не зобов’язував, хоча самі громадяни в переважній більшості позитивно висловлювалися щодо такої новації.
Юристи зазначають, що майбутні нововведення МВС стосовно фіксації порушень правил дорожнього руху і подальшої сплати штрафів можуть також бути оскаржені в Конституційному суді. Адже невідомо, як в МВС обійдуть конституційну норму про право на правову допомогу, гарантовану всім громадянам України ст. 59 Основного Закону. Це ж саме право передбачене і в статті 268 Кодексу про адміністративні правопорушення. Зокрема проблеми в МВС можуть виникнути щодо запровадження практики фіксації порушень правил дорожнього руху відеорадарами та реаліщації нової норми, коли адміністративне стягнення вноситься в автоматичному режимі і відправляється за адресою місця проживання власника автомобіля. Тож зміни, запропоновані МВС і подані на розгляд Верховної Ради в урядовому законопроекті «Щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху», потребуватимуть долучення фахівців, найширшого обговорення та змін, аби Конституційний суд укотре не звів нанівець усі потуги горе-реформаторів.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло».