Конфлікт, що розгорівся навколо ПАТ «Укрзалізниця», набирає обертів. Міністр інфраструктури Володимир Омелян продовжує опиратися рішенню Кабміну про перепідпорядкування підприємства уряду, а запрошений ним польський директор залізничного монополіста Войцех Бальчун знайшов тимчасового покровителя в особі прем’єр-міністра Володимира Гройсмана.
Головна претензія очільника Мінінфраструктури до голови УЗ – неспроможність останнього побороти корупцію в ПАТ. Поки що перевага в цій битві на боці прем’єра: в конфлікті одного міністра з цілим урядом шанси Омеляна повернути контроль над «Укрзалізницею» виглядають примарними. Більше того, з огляду на те, як розгортаються події, не виключено, що скоро постане питання про те, чи й сам Омелян утримається в своєму кріслі...
Чи має цей конфлікт ідеологічне підґрунтя? Питання риторичне. Щоб зрозуміти це, поглянемо, чи так уже сильно відрізняються погляди Омеляна та Гройсмана на розвиток «Укрзалізниці», через призму їхніх обіцянок.
Обіцянок міністра інфраструктури, що стосуються безспосередньо «Укрзалізниці», «Слово і Діло» зафіксувало лише 5, і стосуються вони здебільшого питань безпеки й комфорту пасажирів та ремонту вагонів. Зокрема, в жовтні 2016 року Омелян пообіцяв нові санітарні норми для пасажирських вагонів. «Ми відмовимося від подушок на пір’ї та ковдр у пилюці. Буде запроваджений європейський сервіс, який повністю відповідатиме гігієні та зручності», – зазначив тоді міністр.
Також до кінця 2016 року чиновник пообіцяв відремонтувати 100 пасажирських вагонів, а в 2017-му – провести капітальний ремонт уже 200. Статус першої обіцянки «Слово і Діло» наразі уточнює, надіславши транспортникам відповідний інформаційний запит.
Тоді ж, у жовтні минулого року, Омелян пообіцяв впровадити на українських вокзалах практику дублювання оголошень а також перекладу англійською мовою інформації в квитках для зручності іноземних пасажирів. Ну а наприкінці року міністр анонсував запуск швидкісного потягу «Інтерсіті» до Маріуполя.
Тим часом глава уряду Володимир Гройсман дав 5 обіцянок щодо «Укрзалізниці», одну з яких виконав (щодо презентації програми розвитку підприємства). Наприкінці минулого року він заявив, що в 2017-му для ПАТ буде відремонтовано 14 тисяч вагонів (порівняйте із зазначеним вище: Омелян пообіцяв лише 200), кілька тисяч з яких – зусиллями вітчизняного виробника, на Дарницькому вагоноремонтному заводі. Ще 8 тисяч вагонів, за словами Гройсмана, «Укрзалізниця» цьогоріч має отримати новими.
Коментуючи ж конфлікт з Омеляном, прем’єр днями пообіцяв, що зробить усе від нього залежне, щоб «Укрзалізниця» була успішною. Серед глобальних завдань, як відзначив Гройсман, – задоволення потреб клієнтів і персоналу, прозорість і відсутність корупції та фінансова стабільність.
До речі, опікуються долею залізничного гіганта, принаймні на словах, і деякі народні депутати. Наприклад, опозиціонер Олександр Вілкул ще минулої осені пообіцяв ініціювати ТСК для перевірки підприємства (але так цього й не зробив), а «радикал» Ігор Мосійчук пообіцяв звернутися до НАБУ, СБУ та ГПУ з вимогою покарати винних у корупції на «Укрзалізниці» (і формально дотримав свого слова).
Дізнатися, як виконують свої обіцянки Гройсман, Омелян та інші міністри, можна, переглянувши рейтинг відповідальності членів уряду.
Аліна Костюченко, за матеріалами «Слова і Діла»