Вчора міністр інфраструктури Володимир Омелян приголомшив українське суспільство новиною про те, що в країні збудують тестовий майданчик для надшвидкої транспортної системи Hyperloop. До проекту всі поставилися по-різному – хтось порадів, а хтось вважає, що міністру краще взятися за ремонт доріг і модернізацію поїздів. Все це в планах у Омеляна є. «Слово і Діло» вирішило розібратись, як міністр справляється з такими «приземленими» обіцянками.
Відзначимо, що до уряду Омелян прийшов навесні 2016 року, за цей час він дав 68 обіцянок, з яких 12 провалив, а виконав на одну більше – 13. Згідно з програмою Кабінету міністрів, Омелян, зокрема, зобов'язаний завершити реформування залізничного транспорту, приєднати Україну до Європейського авіаційного простору та збільшити кількість внутрішніх і міжнародних авіарейсів.
Перша обіцянка, яку міністр провалив, стосувалася використання коштів на ремонт доріг у 2016 році. «Гроші, які акумулював минулий уряд і нинішній, а це близько 19 мільярдів гривень, будуть ефективно використані на українські дороги», – говорив Омелян, проте в результаті буи використані лише 10 млн грн, а заплановані кілометри доріг не були відремонтовані.
Успішно впорався голова Мінінфраструктури з обіцянкою створити Дорожній фонд. Верховна Рада проголосувала за відповідне рішення в листопаді 2016 року. «Ми зараз створюємо нову реальність. Щойно в парламенті був проголосований закон про Дорожній фонд, і ми віримо, що саме цей інструмент закладе основи для системної роботи та відновленню наших автошляхів», – зазначив міністр. Фонд запрацював із 1 січня цього року. Тепер «Укравтодор» відповідатиме лише за 50 тисяч кілометрів доріг, решта 120 тисяч передаються на баланс областей.
Цікаво, що в 2016 році Омелян збирався піти у відставку через ситуацію з призначенням державного секретаря міністерства. Переможцем на цю посаду став Андрій Галущак, проте міністр заявив, що залишить свою посаду, якщо його не замінять. Щоправда, згодом Омелян свою точку зору змінив: «Я також так думав, що для мене це був би найкращий варіант – спокійно піти, а ви собі далі робіть, що хочете. Але коли я побачив, скільки людей чекають саме цього кроку з оточення прем'єр-міністра, я поміняв свою точку зору. Тобто доти, доки я зможу залишатися на своїй посаді, я буду залишатися й робити те, що маю робити».
Ціла епопея вийшла з обіцянкою міністра щодо заходу ірландського лоукостера Ryanair в Україну. Спочатку перевізник мав вийти на український ринок у 2017 році, проте потім відмовився. «Міжнародні авіалінії України» пригрозили подати до суду на компанію, Мінінфраструктури та Львівський аеропорт за нібито «втрату заробітку в результаті примусу до конкуренції з Ryanair». У січні Омелян заявив, що Ryanair почне літати до «Борисполя» та «Львова» вже цієї осені, цього разу вже точно.
Активно намагається голова Мінінфраструктури реформувати «Укрзалізницю» й постійно критикує керівників підприємства. Наприкінці 2016 року Омелян обіцяв внести зміни до стандартів санітарних норм обслуговування пасажирських вагонів «Укрзалізниці». «Відмовимося від подушок «на пір'ї» та килимів у пилюці. Буде запроваджений європейський сервіс, який повністю відповідатиме гігієні та зручності», – зазначив він. Поки жодних істотних змін не відбулося, «Укрзалізниця» лише провела низку заходів, спрямованих на поліпшення якості сервісного обслуговування.
Крім того, чиновник обіцяв домагатися виділення частини конфіскованих коштів екс-президента Віктора Януковича на оновлення рухомого складу «Укрзалізниці».
У 2018 році Омелян планує модернізувати 226 пасажирських вагонів підприємства й закупити ще 60 нових. «У планах як компанії, так і Міністерства інфраструктури, так і уряду створення вертикального холдингу й завершення реформи корпоративного управління до кінця цього року», – додав він.
Переніс міністр свою обіцянку завершити будівництво траси Одеса-Рені на 2018 рік. Хоча спочатку це мали зробити до кінця минулого року. Зате в Україні минулого року було відремонтовано на 40 мостів більше, ніж планував Омелян.
На найближчому засіданні Кабінету міністрів, за словами Омеляна, буде презентована національна транспортна стратегія України до 2030 року. А ось обіцянку представити громадськості новації заходів безпеки дорожнього руху очільник Мінінфраструктури вже провалив.
Якщо вірити Омеляну, цього року нас чекає ще один перспективний проект: лінія швидкого залізничного сполучення з аеропортом «Бориспіль» у столиці. «До кінця 2018 року Київ отримає якісне, швидке й недороге залізничне сполучення з аеропортом «Бориспіль», – заявив Омелян.
Нагадаємо, «Слово і Діло» аналізувало, які обіцянки щодо залізничного транспорту давали чиновники.
Олександра Худякова, спеціально для «Слова і Діла»