Столичних жителів вчора чекали неприємні новини: «Київпастранс» може підвищити вартість проїзду в наземному комунальному транспорті до 8 гривень (із 4-5). Як ідеться у фінансовому плані підприємства, за підсумками року це може принести більш ніж 1 мільйон гривень доходу від перевезення пасажирів.
У столиці це не перше й, очевидно, не останнє підвищення тарифів на проїзд. На початку року подорожчали маршрутки,а якщо підвищать вартість проїзду в комунальному транспорті, то ціна на проїзд у них може ще зрости. Регіони підвищення також не оминуло: з березня в Харкові вартість проїзду в метро, тролейбусах і трамваях збільшилася з 4 до 5 гривень.
«Слово і Діло» розбиралося, що обіцяють чиновники з приводу тарифів на проїзд у транспорті.
У 2014 році, плануючи підвищити ціну на проїзд у столичному метро, мер Віталій Кличко обіцяв, що це зроблять лише після консультацій із громадськістю. «Ми зробимо все, щоб соціально незахищені верстви населення не відчули цього тиску. Всі інші отримають пояснення формування ціни, обґрунтування підвищення ціни на проїзд у громадському транспорті Києва», – зазначив мер. За кілька днів у інтернеті для отримання зауважень і пропозицій був розміщений проект розпорядження міськадміністрації.
Аналогічну обіцянку давав голова Львівської обласної адміністрації Олег Синютка: наприкінці 2016 року він заявив, що без громадського обговорення тарифи на маршрутні перевезення змінювати не будуть. Пізніше стало відомо, що вартість проїзду підвищиться на 30-40%. Громадські слухання на цю тему були проведені 11-13 січня минулого року в усіх районах області.
Не хотів підвищувати тарифи на проїзд у Тернополі міський голова Сергій Надал. «Міська рада не допустить збільшення вартості проїзду в маршрутних таксі. Індексація тарифів не має позначитися на рівні життя тернополян. Вартість проїзду в міському транспорті не може збільшуватися пропорційно зростанню цін на паливно-мастильні матеріал», – сказав Надал і порадив перевізникам оптимізувати свої витрати. В результаті вартість проїзду в місті в 2014 році не підвищували.
Одеський мер Геннадій Труханов не впорався зі своєю обіцянкою не підвищувати вартість проїзду в маршрутках. Таку обіцянку він дав у листопаді 2014 року, а вже за кілька місяців вартість проїзду зросла до 5 гривень. За словами віце-мера Олеся Янчука, автоперевізники зі свого боку обіцяли підвищити якість послуг, що надаються.
Мер Херсона Володимир Миколаєнко аналогічну обіцянку виконав. У 2015 році ціна на маршрутки не підвищували. Однак голова транспортної комісії міськради Єгор Устинов заявив, що підприємства Херсона, які займаються перевезенням пасажирів, можуть збанкрутувати, якщо тарифи на проїзд у громадському транспорті не піднімуть. При цьому Миколаєнко був проти. В лютому 2016 року він заявив, що проїзд у тролейбусах не дорожчатиме: «Можу запевнити, що ціна 1,25 гривні буде збережена». Однак через загрозу того, що на технічне обслуговування транспорту не вистачатиме коштів, тарифи все ж довелося підвищити. Вони зросли вдвічі, крім того, подорожчали проїзні. Таким чином, мер обіцянку не виконав.
Руслан Марцінків минулого року також не хотів підвищувати тарифи на проїзд в Івано-Франківську. Він заявив, що виконавчий комітет не підтримуватиме зростання тарифів із 4 до 5 гривень. На початку 2018 року в ЗМІ з'явилися повідомлення про можливі страйки перевізників через відмову підвищити вартість проїзду. При цьому Марцінків заявив, що перевізники не виконують ті умови, які були передбачені при підвищенні тарифів до 4 гривень. «Ще раз переконуюся, що розвиток комунального транспорту – єдиний шлях для нашого міста», – підкреслив він.
Конфлікт із перевізниками закінчився тим, що міській владі все ж довелося піти на поступки. Вартість проїзду підвищили до 5 гривень і до 6 – у вечірні години. За словами мера, поступитися довелося через загрозу зникнення низки маршрутів. Однак владі вдалося зберегти всі пільгові поїздки.
Нагадаємо, 26 березня в Миколаєві водії маршрутних таксі влаштували страйк із вимогою підвищити плату за проїзд.
Олександра Худякова, спеціально для «Слова і Діла»