Політична агітація перед виборами: більше користі чи шкоди?

Василь Яблонськийполітолог
Кирило Молчановполітолог

Політична агітація має бути врегульованою і за термінами, і за фондами. Потрібно створювати рівні умови фінансування політиків, політичних груп.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів політолог Василь Яблонський, оцінюючи старт політичної агітації.

«Якщо за рік до виборів протягом усього часу до самих президентських виборів ітиме політична агітація, складно собі навіть уявити, скільки коштів використовують на це політичні кандидати, в який спосіб вони їх отримують, тим більше, що досить часто позиціонують себе як незаможних, навіть доволі бідних громадян, які не мають ані власної квартири, ані авто», – зазначив Яблонський.

Це все має бути врегульовано законодавчо, додав він.

Коли буде чітко прописане формування фондів, відповідальність за порушення використання цих коштів, тільки тоді ситуація буде зрозумілою, уточнив експерт.

«З іншого боку, такі попередні старти несуть у собі й загрозу. Зрозуміло, що комусь дуже хочеться бути президентом. Така нетерплячість підштовхує до того, що люди просто перестануть реагувати, сприймати, а в гіршому разі це викликатиме роздратування. Всі пам’ятають 2004 рік. Це мало лише негатив», – акцентував політолог.

Тим не менш комусь потрібно підштовхувати країну до гарячої передвиборчої фази, підкреслив він.

Розрив між словами політиків про непідкупність, місцями бідність, і таким розмахом тиражування себе в медіа мусить мати пояснення. Постійна брехня не може пройти повз.

Своєю чергою політолог Кирило Молчанов зазначив, що поки, якщо зважати на сьогоднішню рекламу, наприклад, борди Тимошенко про «Новий курс», прямою агітацією відповідно до законодавства це вважати не можна.

«Крім того, вже зараз політики беруть в оренду борди, адже що далі, то складніше це буде зробити. Відповідно, час від часу ми бачитимемо вітання з Днем Конституції, потім із Днем Незалежності. Скоріш за все, ці площі, які вже орендовані, найближчі 1,5 року використовуватимуться цими політиками як завгодно», –пояснив політолог.

Він припустив, що з початку січня вже почнеться пряма агітація з гаслами на кшталт «Голосуй або програєш».

На його думку, наскільки вдалою чи, навпаки, шкідливою буде така реклама, залежить від того, наскільки розумно працюють політтехнологи.

«Дійсно, якщо реклама не буде нав’язливою, то це спрацює добре, на впізнаваність. Якщо за принципом Сергія Думчева – через кожен кілометр, грубо кажучи, то на третьому борді таку рекламу захочеться просто зняти. Вся зовнішня реклама може зіграти як у плюс, так і в мінус залежно від того, як нею користуватися. В основному це працює на впізнаваність, а не на те, щоб змусити людину прийти й проголосувати», – резюмував Кирило Молчанов.

Топ-20 політиків, яких українці обрали би президентом протягом останніх двох років, – на інфографіці.

Кого українці бачать майбутнім президентом – за посиланням.

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО