Корупція чи безпека: навіщо повертати техогляд для легкових авто

Олександр Радчукполітолог

Уже з 1 травня цього року певним категоріям автомобілістів доведеться проходити техогляд транспортних засобів за новими правилами. Відповідну постанову Кабінет міністрів України ухвалив ще 23 січня. І це лише перший крок до повернення проходження ТО для всіх категорій авто – йтиметься про найбільш масовий сегмент легкових автомобілів категорії «В» для приватного використання.

Справа в тім, що відповідно до Угоди про асоціацію, яку Україна підписала ще в 2014-му і яка набула чинності з 1 вересня 2017-го, всі без винятку транспортні засоби зобов’яжуть проходити техогляд. Повернення техогляду має відбутися до 2022 року. Втім, 2019-й має стати «переламним» у цьому питанні, адже перевірку придатності до експлуатації транспортних засобів мають повернути саме для приватних автомобілів. Таке рішення Кабмін затвердив ще в 2015-му році. Питання лише в тому, наскільки ефективно були використані останні 4 роки для впровадження всіх необхідних змін.

Без ТО не пустять до Європи?

Січнева постанова Кабміну запроваджує низку змін до проходження ТО для транспортних засобів. Перш за все, з 1 травня окрім паперового бланку протоколу про проходження техогляду, водіям буде видаватися ще й відповідна мітка (чіп) радіочастотної ідентифікації. Її власник транспортного засобу зобов’язаний закріпити в правій верхній частині вітрового скла з його внутрішнього боку.

За задумом, така мітка дозволить поліції та органам контролю (експерти НДЕКЦ) швидше перевіряти, чи допущений певний транспортний засіб до участі в дорожньому русі. А також визначати, чи не був сфальсифікований протокол про техогляд транспортного засобу.

Однак найголовніше нововведення полягає в тому, що з видачею міток із радіочастотною ідентифікацією має бути створена база даних – реєстр транспортних засобів, які пройшли сертифікований техогляд. У майбутньому доступ до цієї бази за запитом зможуть отримати громадяни, які хочуть перевірити транспортний засіб на предмет відповідності його технічного стану вимогам безпеки, й загалом отримати правдиву інформацію про авто. Це важливий аспект і для формування прозорого та чесного ринку продажу вживаних транспортних засобів, власники яких часто «скручують» показники одометрів перед продажем. Відповідальності за такі дії вони не несуть, хоча в більшості європейських країн такі витівки можуть дорого коштувати горе-продавцям.

Ще одне нововведення – процес проходження ТО фіксуватимуть на фото та відео. Втім, поки що, згідно з постановою Кабміну, ці зміни торкнуться ще не всіх автомобілів – йдеться передусім про автобуси, комерційні авто, спецтранспорт, вантажівки. Обов’язковим техогляд раз на рік є також для транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів та багажу, отримуючи за це прибуток. Ідеться не лише про громадський транспорт та таксі, але й легкові авто, які перевозять пасажирів, але не є таксі (в такому разі буде достатньо пройти ТО раз на 2 роки).

Найбільш цікавим у цьому питанні є те, чи встигнуть у МВС вчасно підготуватися до таких нововведень. Адже для перевірки чіпів потрібно мати відповідне обладнання, яке ще потрібно закупити й навчити ним користуватися. Ба більше, поки не зрозуміло, коли та яким чином відбуватиметься кампанія з інформування водіїв щодо ухвалених нововведень.

Якою має бути реформа техогляду?

Питання повернення обов’язкового техогляду активізувалося після 2014 року, але стоїть на порядку денному ще з 2011-го – відтоді, як він був скасований високий рівень корупційної складової. Документи на техогляд можна було придбати, про це знали всі – і водії, і тодішні працівники МРЕВ, і ДАІ. При цьому на технічний стан транспортного засобу, не кажучи вже про відповідність екологічним нормам, майже не звертали уваги.

За останні 4 роки у Верховній раді були зареєстровані кілька законопроектів, які мали б налагодити систему техогляду для транспортних засобів. Звісно ж, за європейськими правилами й унеможливлюючи корупційну складову.

Так, у липні 2015 року Верховна рада в першому читанні ухвалила законопроект №2567 «Про сервісні послуги і сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України», в якому обов’язкову експертизу авто (так зване «експертне дослідження») пропонується віднести до платних послуг сервісних центрів при МВС. Документ мав непросту долю – його 4 рази відкликали, доопрацьовували, знову передавали на розгляд профільного комітету, але таки в лютому цього року остаточно зняли з розгляду.

Ще один законопроект – №7317 – із листопада 2017 року й донині перебуває на ознайомленні в профільному комітеті з питань транспорту. Зокрема, законопроектом пропонується імплементувати 7 актів законодавства ЄС, які сприятимуть підвищенню рівня безпеки та зниження аварійності на дорогах. Наприклад, обладнати й запровадити відповідальність за відсутність відповідного технічного устаткування щодо обмеження швидкості для автобусів, вантажних автомобілів та іншого транспорту для перевезення пасажирів. Перевізники говорять, що й зараз транспортні засоби обладнані такими пристроями, але в реальності на українських дорогах і автобуси, і вантажівки легко долають допустимий ПДР швидкісний режим, що часто стає причиною смертельних аварій.

Головні зміни, що очікуються з ухваленням закону, який відновить техогляд, – огляд і висновки щодо стану транспортного засобу – мають здійснюватися на незалежних сертифікованих СТО. Причому подати відповідну заявку на отримання ліцензії на здійснення техогляду можуть різні приватні компанії, які мають відповідне обладнання й здатні організувати саму процедуру. Щоправда, на думку експертів, саме цей аспект і є головним гальмом до ухвалення законопроекту – аж надто сильним є бажання прописати вимоги таким чином, щоб сертифікацію пройшли далеко не всі СТО.

Плюс один податок на «євробляхи»

Українські законодавці по-своєму розуміють збереження стандартів ЄС щодо процедури проходження техогляду. Багато норм є занадто жорсткими, якщо не сказати абсурдними.

Так, запропонований законопроект дозволяє проводити перевірку в разі реєстрації/перереєстрації транспортного засобу, кожної зміни його власника та виїзду транспортного засобу за межі зони митного контролю України (з 1 січня 2021 року – обов’язкова вимога). Однак не в усіх країнах ЄС зміна власника означає обов’язкове повторне проходження техогляду для транспортного засобу.

У запропонованому законопроекті №7317 є норми й щодо обов’язкового технічного огляду нових авто. В багатьох країнах ЄС авто до 4 років може не проходити техогляду, адже всі необхідні процедури мали бути дотримані ще на виробництві.

Питання запровадження обов’язкового техогляду може торкнутися близько 90% всіх автовласників. Автопарк в Україні старий, середній вік авто – 12 років. До того ж у період з 2015 до 2018 року в Україну завезли рекордну кількість автомобілів на так званих єврономерах. Зараз їх активно розмитнюють, однак багато цих транспортних засобів потребуватимуть суттєвого покращення технічного стану, а деякі взагалі можуть не пройти техогляд за критеріями безпеки.

Ще одна категорія ризику – автомобілі зі встановленим газобалонним обладнанням, яке стало популярним за останні 5 років. Яким чином будуть враховуватися відповідність певним нормам безпеки такі переобладнані авто, має відповісти законодавець.

Ще невідомо, скільки власникам авто коштуватиме процедура техогляду. Експерти оцінюють, що його вартість у середньому становитиме близько 1500 гривень. Якщо легкове авто використовується в приватних цілях, таку суму доведеться регулярно сплачувати раз на 2 роки.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО