Боротьба з курінням: які заходи вживатимуть і що це дасть

Дмитро Купираполітолог

У Верховній раді зареєстрували законопроект, який націлений на боротьбу з курінням в Україні. Згідно з документом сигарет на вітринах не буде. Навіть якщо це просто упаковка або макет, вони повинні бути прибрані з поля зору. Дізнатися про сигарети можна буде, тільки запитавши продавця, а купити сигарети зможуть тільки ті, хто досяг 21 року. Пачка цигарок теж матиме інший вигляд. Ніяких яскравих кольорів на пачках не буде. Для них запроваджується загальний дизайн: коричнево-зелена упаковка, більшу частину якої (65%) займає зображення хвороб, які викликає куріння. Політичний аналітик Дмитро Купира в коментарі порталу позитивно відреагував на запропоновані зміни, висловивши надію, що це змінить ситуацію в країні.

Аналітик підкреслив, що ініціаторами законопроекту стали переважно депутати комітету з питань здоров'я нації. Мета документа така, щоб діти, які народжуються в Україні, з дня ухвалення закону отримали шанс ніколи не курити в своєму житті.

«Зараз нам складніше говорити про те, щоб якось убезпечити від куріння дітей, яким вже 15-16 років, або тих, хто вже курить. Але держава спроможна убезпечити від згубного впливу сигарет тих, хто тільки народився», – сказав Купира.

Експерт звернув увагу на дані КМІС, згідно з якими 18,5% українських дітей віком 13-15 років є постійними курцями електронних сигарет. Статистика щодо звичайних сигарет не краща, більше того, тенденція така, що кількість курців віком від 13 до 17 років зростає. У середньому близько 15% дітей – постійні курці, зазначив аналітик.

На його думку, це передусім говорить про те, що до дітей цієї вікової категорії застосували ефективні рекламні методи. Особистість, яка тільки формується, легко спокусити рекламою, яку пропонує тютюнова індустрія.

Аналітик висловив переконання, що гарний, стильний дизайн упаковок, різні аромати, підсвічування вітрин і багато інших прийомів привертають увагу, прискорюють спочатку спробу закурити, а потім викликають звичку курити.

«Особливо ефективно це працює на молодь, школярів. Дорогою до школи та назад додому, під час прогулянки дитина віком 11-13 років у більшості випадків побачить яскраву вітрину з сигаретами. Тим більше, що є навіть пряма реклама в кіосках. Виходить, що впродовж дня дитина понад 5 разів може побачити яскраву рекламу, яка пропонує спробувати курити, наче промовляє, що ти станеш більш стильним, крутим. Із цим потрібно щось робити», – прокоментував Дмитро Купира.

Аналітик зауважив, що єдиний дизайн для всіх пачок упаковок, який буде містити реалістичні зображення хвороб, викликаних курінням, може допомогти запобігти початку куріння, особливо серед дітей та молоді.

Експерт нагадав, що на сьогоднішній день в Україні неповнолітні можуть спокійно придбати електронні сигарети будь-якої консистенції: нікотинові і без, тютюнові вироби для електричного нагрівання.

Купира уточнив, що продавець не може не продати виріб неповнолітньому, навіть якщо розуміє, що це ненормально. Немає такого закону, зате є стаття за відмову в продажі товару, якщо він є в наявності.

Політичний аналітик уточнив, що законопроект передбачає обмеження і на електронні тютюнові вироби.

Також, на його думку, доцільним є вікове обмеження. Згідно з дослідженнями 95% курців почали курити у віці до 21 року.

«Зменшується шанс на ранній дебют курця. Дослідження показують, що якщо відтягнути цей дебют, шанс на те, що людина не почне палити, загалом зростає в кілька разів. Тим паче таке обмеження діє і в США, і в деяких європейських країнах. Вік до 21 року – саме та група, яка в зоні ризику», – пояснив аналітик.

За його словами, курці, які знають, де продають потрібний для них товар, навряд чи позбудуться шкідливої звички, для них зміниться тільки упаковка сигарет.

«Курці навряд чи кинуть, але є шанс, що ті, хто не почав курити, не почнуть і в майбутньому», – резюмував Дмитро Купира.

Раніше «Слово і Діло» розбиралося, які заборони щодо куріння діють в Україні, як змінювалася вартість сигарет і наскільки багато в нас курців порівняно з іншими країнами.

Як з'ясувало «Слово і Діло», за 6 років пачка сигарет подорожчала з 11 до 40 гривень

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО