Представники центральної влади продовжують наполегливо вимагати від мера Черкас Анатолія Бондаренка, який послабив карантинні обмеження в обласному центрі з 1 травня, скасувати це рішення виконкому. Чергове звернення до міської влади з приводу передчасного ослаблення карантинних обмежень в місті було озвучено на засіданні регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Черкаської ОДА. Обласна влада рекомендувала меру Черкас скасувати це рішення й закликала роботодавців продовжувати виконання встановлених Кабміном карантинних обмежень. Продовження карантину – це питання центральної чи місцевої влади? Які рішення залишаються за органами місцевого самоврядування? Чи потрібно перенаправити з центру на місця не тільки повноваження, але ресурси й відповідальність? «Слово і діло» пояснив директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк.
Директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ вказав, що відповідно до закону «Про захист населення від інфекційних хвороб» карантин встановлюється Кабінетом міністрів. Отже, саме поняття карантину має якийсь сенс.
«Оголосили карантин, але що це означає? У постанові Кабміну обов'язково повинен бути прописаний перелік заходів, які повинні виконуватися всіма. Встановлюються певні межі території карантину. Якщо Кабмін встановив, що такими межами є вся територія України, а не окремі області або район, то всі ті заходи, які встановив Кабмін повинні виконуватися в усіх визначених межах. Не може бути такого, що десь заходи виконують, а десь – ні», – прокоментував Микола Хавронюк.
Співрозмовник при цьому уточнив, що місцева влада має право вносити зміни, але тільки в певній дозволеній мірі. Наприклад, місцева влада має право встановлювати особливий режим в'їзду на територію карантину та виїзду з неї громадян і транспортних засобів, а в разі необхідності проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів, створювати на в'їздах і виїздах з території карантину контрольно-пропускні пункти, уточнив фахівець.
Крім того, згідно з рішенням місцевої влади підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, а також їх транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання та інше майно можуть залучатися до виконання заходів з локалізації та ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби.
Він зазначив, що під час написання закону, безумовно виходили з того, що в якійсь області поширення хвороби може бути в більшій чи меншій мірі. Відповідно, на ряду з тими обов'язковими до виконання заходами, які запровадив Кабмін місцева влада може додатково передбачити якісь ще більш жорсткі обмеження. Але ось про пом'якшення карантину в законі не сказано, констатував Хавронюк.
«Якщо в законі вказано, що всім потрібно закрити підприємства і дотримуватися самоізоляції, то в якомусь окремому місті чи області на місцевому рівні не можуть приймати рішень продовжувати роботу всупереч рішенню центральної влади. В такому випадку зникає поняття держава», – пояснив Микола Хавронюк.
Він уточнив, що органи центральної влади у своїх карантинних рішеннях спираються на розробки МОЗ, міжнародні рекомендації та володіють більшою інформацією, про яку на місцевому рівні можуть взагалі не знати. Тому місцева влада в таких випадках зобов'язана підкорятися центральній, щоб не стало ще гірше.
«Карантин набрид усім. Можна зрозуміти бажання запустити економічну діяльність і почати працювати. Але з юридичної точки зору в Черкасах місцева влада поводиться неправильно», – зауважив експерт.
Директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ також підкреслив, що продовження карантину, його скасування або пом'якшення – питання центральної влади, які не потрібно передавати на місцевий рівень.
«Якби так сталося, що наприклад, у Тернопільській області є хворі, а на всій іншій території немає, тоді, можливо, варто було б розглянути питання інакше. Однак, якщо у всіх областях є хворі, летальні випадки – потрібно підпорядковуватися центральній владі. Так роблять у всьому світі. Франція, США, Іспанія та інші країни, незалежно від того, що у них є умовно обласний поділ, підчиняється рішенням центральної влади. У федераціях це звичайно меншою мірою проявляється, але в унітарних – у повній», – проаналізував директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк.
Нагадаємо, глава МОЗ Максим Степанов заявив, що чиновники не можуть ухвалюватирішення, чи виходити конкретному місту з карантину, такі повноваження має лише Кабмін.
Також ми писали про державну підтримку під час карантину по пенсіях, податкових пільгах, оплаті комуналки і оренди.
Як штрафують за порушення карантину – за посиланням.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps