В Україні по-різному оцінюють терміни відновлення роботи метро. За словами Київського міського голови Віталія Кличка, метро можуть запустити з понеділка, 25 травня, відразу після виходу України з карантину. За прогнозами прем'єр-міністра України, метрополітен відкриють до середини літа, оскільки Україна тільки зараз підходить до піку зараження коронавірусом. Чого чекати пасажирам і якими можуть бути нові вимоги для користування підземкою, «Слово і діло» дізналося в директора аналітично-дослідницького центру «Інститут міста» Олександра Сергієнка та глави Національної ради економічного розвитку Олексія Дорошенка.
Директор аналітично-дослідницького центру «Інститут міста» припустив, що пасажирів можуть зобов'язати дотримуватися дистанційного й маскового режиму, а також носити рукавички. Крім того, у вагонах і на станціях повинна проводитися регулярна дезінфекція.
Співрозмовник також назвав необхідним контроль пасажирів при вході в метро. На його думку, перераховані правила цілком реально виконати.
Експерт при цьому підкреслив, що вкрай важливо скоротити кількість пасажирів.
«Потрібно виключити пільгові категорії: учні, студенти та пенсіонери не повинні користуватися метро в робочі дні. Така вимога доцільна й тимчасова. У Києві близько третини пасажирів – це пільговики. Якщо їх не пускати до вагонів, то метрополітен можна розвантажити», – прокоментував директор аналітично-дослідницького центру «Інститут міста».
За словами співрозмовника, було б непогано в годину пік збільшити кількість вагонів. Однак потрібно врахувати, що число вагонів лімітує час виходу й посадки пасажирів. Якщо на це потрібно 30-40 секунд, то вагони частіше ходити не можуть.
Олександр Сергієнко також звернув увагу на вимогу глави Держспоживслужби Києва про 5 пасажирів у вагоні.
На його думку, вимога возити 5 пасажирів у вагоні абсолютно недолуга та нереалістична.
«За радянських часів це назвали б перестраховкою. Але в такому разі немає сенсу відкривати метро. Прибрати пільговиків, контролювати масковий режим, дистанцію, забезпечити контроль при вході із залученням Нацполіції – цілком здійснені вимоги. Скринінг і 5 осіб у метро – навряд чи реалістично», – додав директор аналітично-дослідницького центру «Інститут міста».
Олександр Сергієнко при цьому уточнив, що, оскільки в Україні не запроваджено надзвичайного стану, рішення уряду про закриття метро відпочатку було перевищенням повноважень. Співрозмовник зазначив, що метрополітен – комунальне підприємство, яке перебуває у власності громади під управлінням місцевої влади від імені громади.
«Усі рішення щодо метро – за місцевою владою», – констатував експерт і додав, що чим раніше запустять метро в столиці, тим більша ймовірність уникнути транспортного колапсу й невдоволення пасажирів.
У свою чергу, глава Національної ради економічного розвитку Олексій Дорошенко також розкритикував пропозицію про те, що у вагоні повинні перебувати близько 5 пасажирів;
Олексій Дорошенко також акцентував увагу на тому, що тривають дискусії про впровадження спецперепусток для проїзду в метро й критично оцінив цю вимогу.
На думку економічного експерта, запуск будь-якого транспорту за спецперепустками неефективний і призводить до хаосу. Він зазначив, що вже практично весь бізнес, який зараз працює, наймає власні автобуси й підвозить співробітників своїм автотранспортом. Тому говорити про те, що запуск метро за спецперепустками призведе до поліпшення, наприклад, роботи лікарень, не варто.
«Спецперепустки – це марна справа, за ними працівники навіть не зможуть доїхати. Люди не зможуть елементарно потрапити до вагона, тому що на останній зупинці метро буде заповнюватися електричка та їхати в такому вигляді. Бізнесу це точно нічого не дасть», – прокоментував Дорошенко.
Він припустив, що обмеження будуть, але більш м'які, інакше просто немає сенсу відкривати метро.
Глава Національної ради економічного розвитку також зауважив, що контролювати скупчення пасажирів у метрополітені буде досить складно. Він зазначив, що згідно з попередніми правилами, при вході в метро, а також на станції повинні стояти співробітники Держспоживбслужби, поліції та «Муніципальної варти», які будуть пускати чи не пускати пасажирів.
«Держспоживслужба і Нацполіція зараз діють спільно, перевіряють ринки, бізнес, торгівлю. Однак кількість людей, які можуть це робити і забезпечити належний контроль, мінімальна в обох. Те саме буде й в метро», – підсумував Олексій Дорошенко.
«Слово і діло» пропонує подивитися, скільки тестів на COVID-19 провели в Україні та в інших країнах світу.
«Слово і діло» також пропонує порівняти, як штрафують за порушення правил карантину.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps