В Україні з'явиться нова модель громадського транспорту: як замінити маршрутки

Олександр Каваексперт з питань транспорту

Міністерство інфраструктури ініціювало законопроект, яким пропонує нову модель громадського транспорту, що дозволить замінити маршрутки автобусами та електробусами. «Тоді міста зможуть розшити перелік транспортних засобів, які функціонують як громадський транспорт. Це дасть можливість замінити маршрутки нормальними автобусами і електробусами. Але це вже будуть приватні перевізники, які будуть надавати цю послугу місту і його комунальним підприємствам», - сказав міністр інфраструктури Владислав Криклій. У коментарі «Слово і діло» незалежний транспортний експерт Олександр Кава зазначив, що поки що навіть у міністерстві конкретно не пояснюють, що буде в законопроекті, хоча ініціатива – у правильному напрямку.

«Чи буде це європейська модель або щось інше, незрозуміло. Судячи із заяви міністра, робити висновки про те, що це дозволить замінити парк дуже наївно», – поділився враженням Олександр Кава.

Співрозмовник підкреслив, що міністр заявляє правильні речі, але водночас підписує документи, які дозволяють маршруткам закріпитися на ринку міських перевезень. Він нагадав про те, що в січні міністерством були ухвалені нові правила експлуатації тролейбусів і трамваїв у містах, де обмежено термін експлуатації тролейбусів 10 роками, а трамваїв – 15 роками. При тому, що в Європі тролейбуси працюють близько 30 років, а трамваї – близько 50 років.

«При цьому в нас навіть на міських маршрутах їздять маршрутки 2002 року випуску, яким вже 18 років і які розвалюються. При тому, що терміни експлуатації автобусів в Європі рідко перевищують 15 років. Це міністра не хвилює», – додав Кава.

На його думку, Україна може запровадити нову транспортну модель і маршрутки дійсно можуть піти в минуле. Однак для цього необхідно насамперед істотно збільшити парк муніципального транспорту.

Фахівець звернув увагу на європейський досвід, де міськими та приміськими перевезеннями займається або муніципальна монополія, або на ринку домінує муніципальний перевізник.

«Наприклад, у Варшаві 100% трамваїв, 100% електробусів, 80% автобусів належать місту й тільки 20% автобусів належать приватним компаніям. При цьому автобуси великої місткості, довжина кузова – 12-18 метрів, діє єдина система оплати проїзду. Приватна компанія не отримує дохід від пасажира, а за договором про транспортну роботу міська влада оплачує компанії кількість виконаних рейсів, відповідно, дотримання розкладу, технічного стану автобусів, відсутність скарг від пасажирів. Виходить, що компанії не прив'язані до готівки, як це працює в Україні», – прокоментував Олександр Кава.

Експерт зауважив, що в Україні реально замінити маршрутки, але все залежить від політичної волі.

На його думку, у Києві за два-три роки цілком досяжно впровадити європейську модель при фінансових можливостях міста, просто в столиці це нікому не потрібно.

Кава звернув увагу на те, що в Україні вже є міста, які наблизилися до європейської моделі: Вінниця, Івано-Франківськ, Кременчук. Міста істотно збільшили парк муніципального транспорту, пасажири отримали більш якісні послуги, ніж раніше в маршрутках малої місткості, уточнив він.

«Заміна маршруток не призвела до транспортного колапсу. Навпаки, підвищилася якість обслуговування. У Вінниці багато городян для проїзду містом надають перевагу саме муніципальному транспорту, а не особистим авто. Однак у центрі міста в годину пік трамваї ходять з інтервалом у 50 секунд, а тролейбуси – 90 секунд», – прокоментував незалежний транспортний експерт Олександр Кава.

Як у світі під час карантину працює громадський транспорт – дивіться на інфографіці.

«Слово і діло» також пропонує подивитися, скільки триває карантин у різних країнах світу.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО