Понад три місяці триває дискусія стосовно майбутнього Національної академії державного управління при президентові України. Якщо бути точнішим – то саме глава держави став ініціатором указу на початку листопада 2020 року, відповідно до якого головний державний вищий навчальний заклад України із підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування передається із підпорядкування Державного управління справами до Міносвіти.
Текст пояснення рішення президента викликає чимало запитань як у керівництва та колективу вишу, так і його випускників. Так, згідно із указом № 487/2020, Національна академія державного управління при президентові України (НАДУ), включно з Дніпропетровським, Львівським, Одеським, Харківським регіональними інститутами державного управління, буде передана до сфери управління Міносвіти «на підставі обґрунтованих пропозицій Кабміну та Державного управління справами, а також за результатами розгляду звернення Київського національного університету імені Тараса Шевченка».
Керівництво та колектив вишу звертає увагу на те, що жодних консультацій з цього приводу – не проводилося. А реформування академії шляхом підпорядкування її Київському національного університету імені Тараса Шевченка матиме згубні наслідки для сфери публічного адміністрування та підготовки фахових чиновників із багатьох причин.
Забули запитати?
У ситуації, яка склалася, є кілька вкрай дискусійних та нелогічних аспектів.
По-перше, сам указ та рішення щодо перепідпорядкування НАДУ приймалося без будь-яких консультацій з колективом чи керівництвом вишу – про це неодноразово зазначали і викладачі, і студенти, і випускники цього навчального закладу.
По-друге, статус НАДУ як спеціального вишу саме при президентові України не дозволяє йому стати «філією» чи структурною одиницею іншого вищого навчального закладу. Ще один важливий момент у цій історії – в НАДУ, як правило, навчаються вже після досвіду роботи в органах державного управління чи місцевого самоврядування, виш дозволяє підвищити кваліфікацію та здобути новий рівень управлінських знань у сфері публічного адміністрування. Тобто, слухачі НАДУ – мають зовсім інші завдання та мотивацію для навчання, аніж студенти, які здобувають свою першу освіту.
Справді, ще у 2019 році понад 400 випускників НАДУ при президенті України підтримали звернення до Володимира Зеленського, яким просили главу держави зберегти НАДУ, забезпечити модернізацію, а також створити тристоронню контактну групу для напрацювання спільного бачення і пропозицій подальшого розвитку Академії держуправління. Про те, що подібна пропозиція отримає свою реалізацію саме за сценарієм, запропонованим в указі президента – навряд чи хтось міг подумати.
Профспілка НАДУ від імені колективу академії написала відкритого листа президентам України Володимиру Зеленському, Леоніду Кравчуку, Леоніду Кучмі, Віктору Ющенку, Петру Порошенку, прем’єр-міністру Денису Шмигалю, голові Верховної ради Дмитру Разумкову, міністру освіти і науки Сергію Шкарлету, голові Національного агентства України з питань державної служби Наталії Алюшиній та головам комітетів і фракцій парламенту, в якому виступила за збереження закладу при президентові України.
«У разі неможливості цього звертається до вищого керівництва держави з пропозицією щодо подальшого функціонування Національної академії та її регіональних інститутів державного управління як самостійних закладів вищої освіти з особливими умовами навчання фахівців для органів державного управління та місцевого самоврядування», ‒ йдеться у відкритому листі.
На сайті офіційного інтернет-представництва президента України триває й збір підписів під електронною петицією «Удосконалити систему професійного навчання публічних службовців: передати Національну академію державного управління при президентові України у підпорядкування Кабінету міністрів України», яка зібрала 4610 голосів із 25 тисяч необхідних для розгляду главою держави.
Керівник Міносвіти вважає ситуацію довкола НАДУ цілком виправданою і не вбачає жодних загроз у підпорядкуванні вишу до Національного університету імені Тараса Шевченка. «Світовий досвід засвідчує, що високоякісна підготовка фахівців здійснюється в класичних дослідницьких багатопрофільних університетах, де поєднані навчання, дослідження, інновації та розвиток людського капіталу. Навчання та вдосконалення кваліфікацій фахівців у галузі публічного управління на базі університету дасть змогу досягти суттєвого поліпшення в кадровому забезпеченні органів державної влади та місцевого самоврядування України», ‒ пояснив Сергій Шкарлет у своєму Telegram-каналі.
У «підвішеному» стані
Однак ситуація, схоже, не матиме аж занадто простого вирішення. Нині колектив НАДУ у «підвішеному» стані – вже є проблеми із виплатою заробітних плат, а у разі об’єднання вишу із Національним університетом – ймовірно, не уникнути скорочень та звільнень. Тривожною є історія із подальшою долею НАДУ і для студентів, які нині навчаються в академії – природно, що вони турбуються і про долю свого вишу, і про можливість без супутніх проблем закінчити навчальний заклад.
Ще в листопаді на захист НАДУ висловилися в авторитетній всеукраїнській асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України». В направленому листі до прем’єр-міністра та голови Верховної ради України організація висловила занепокоєння президентським рішенням, адже скасування спеціального статусу НАДУ може призвести до руйнування системи підготовки публічних службовців та знівелювати багаторічні зусилля створення власної української традиції підготовки і формування державно-управлінських кадрів. Крім того, вважають в АМУ, це ставить під сумнів успішне завершення децентралізаційної реформи, оскільки передбачалося, що саме на базі НАДУ проходитимуть підготовку службовці нового рівня – префекти, які мають бути професійними фахівцями у сфері державного управління та місцевого самоврядування.
19 листопада минулого року Львівська обласна рада ухвалила звернення до президента України, спікера парламенту та прем’єр-міністра щодо ситуації з реформування Національної академії державного управління. «Ми, депутати Львівської обласної ради, вважаємо, що НАДУ та регіональні інститути державного управління забезпечують професійне навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування. Передання НАДУ (разом з регіональними інститутами державного управління) в підпорядкування Міністерству освіти і науки України зумовить негативні зміни в політиці формування й розміщення державного замовлення професійної підготовки посадових осіб органів державного управління та місцевого самоврядування», ‒ йдеться у зверненні облради.
У самій НАДУ, окрім широкого публічного обговорення із залученням представників академії щодо її подальшої долі, закликають прем’єра Дениса Шмигаля розглянути можливість підпорядкування вишу Кабінету міністрів України, як це було у 90-х роках. Нагадаємо, саме у 1992-му був створений Інститут державного управління і самоврядування при Кабінеті міністрів, на базі якого указом президента України від 30 травня 1995 року № 398 утворили Українську академію державного управління при Президентові України.
«Конституція України встановлює принцип поділу влад, який ґрунтується на забезпеченні балансу між різними гілками влади. Відповідно, вказані гілки влади повинні мати інституції, що забезпечуватимуть освітній, науковий та експертно-аналітичний супровід їхньої діяльності. Так, Верховна рада України має Інститут законодавства ВР України, судова гілка влади – Національну школу суддів, президент України ‒ Національний інститут стратегічних досліджень, водночас такого закладу у Кабінету міністрів України, як вищого органу в системі органів виконавчої влади – немає. Саме тому Академія може стати тим закладом, який забезпечить систему органів виконавчої влади висококваліфікованими державними службовцями, зможе якісно проводити актуальні наукові дослідження практично в усіх сферах, пов’язаних із формуванням і реалізацією державної політики та здійснювати експертно-аналітичний супровід відповідних державно-управлінських рішень», – йдеться у зверненні представників НАДУ до прем’єра Дениса Шмигаля.
Схоже, що подібний сценарій виглядає як найбільш компромісний та можливий у ситуації, яка склалася. Щоправда, проблема перепідпорядкування НАДУ викликає й низку інших питань – зокрема і щодо стандартів навчання майбутніх чиновників та потреби системного реформування принципів публічного адміністрування в Україні в контексті змін, на які очікує сам виш.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»