Верховна рада на початку лютого ухвалила в першому читанні законопроєкт про громадське здоров'я. У документі, зокрема, пропонують впровадити поняття «громадське здоров'я», створити координаційну раду при МОЗ із цих питань, а також визначити основні напрямки діяльності держави для забезпечення максимально високих показників здоров'я і добробуту населення. «Слово і діло» сьогодні пропонує подивитися, які ще законопроєкти, спрямовані на захист здоров'я українців, реєстрували в парламенті.
У «Слузі народу» пропонували боротися з нікотиновою залежністю українців
Депутати від «Слуги народу» вносили до Верховної ради кілька законопроєктів, спрямованих на боротьбу з нікотиновою залежністю українців.
У профільному комітеті зараз перебуває законопроєкт №2199 Владлена Неклюдова і В'ячеслава Медяника. Депутати запропонували знизити в Україні рівень вживання електронних сигарет і тютюнових виробів для електричного нагріву, а також посилити відповідальність за порушення правил торгівлі цими виробами.
У законопроєкті вводяться визначення «електронні сигарети», «тютюнові вироби для електричного нагрівання», «заправний контейнер», «аерозоль». Штрафи за випуск у продаж продукції з порушенням вимог щодо медичних попереджень споживачів запропонували підвищити до 200-600 неоподатковуваних мінімумів, штрафи за куріння в заборонених місцях – до 20-40 НМ.
У цього законопроєкту також є кілька альтернативних, вони все ще не розглядалися.
Велику дискусію викликав законопроєкт №4358, який нещодавно відправили на повторне перше читання. Серед його авторів Лада Булах, Вікторія Вагнер, Михайло Радуцький та інші депутати. Вони запропонували впровадити вимоги до електронних сигарет відповідно до директив Європейського Союзу, заборонити продаж сигарет особам до 21 року, заборонити рекламу і стимулювання продажу електронних сигарет, впровадити вимоги до маркування упаковань електронних сигарет.
Також автори запропонували заборонити викладання, рекламу, стимулювання продажу й спонсорство бездимних тютюнових виробів і пристроїв, заборонити використання смако-ароматичних добавок.
Комітет спочатку рекомендував ухвалити законопроєкт, потім відправити на доопрацювання (що депутати і зробили).
З розгляду парламенту зняли законопроєкт №2813 і альтернативні до нього. Він передбачав заборону продажу електронних сигарет неповнолітнім, збільшення площі антиреклами до 65% на пачках сигарет, а також її нанесення на пачки-наповнювачі для електронних сигарет, заборону на рекламу звичайних і електронних сигарет в інтернеті, заборону продажу ароматизованих сигарет.
Кілька «слуг народу» – Андрій Одарченко, Олександр Бакумов, Вікторія Кінзбурська, Дмитро Любота і інші – вносили в Раду законопроєкт №2784 щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та зловживанню ними. «Законопроєктом комплексно удосконалюються норми законодавства щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, їхніх аналогів та зловживанню ними. Крім того, запропоновані зміни в частині адміністративної відповідальності за ухилення від медичного огляду або медичного обстеження», – йдеться в пояснювальній записці.
Депутати, зокрема, запропонували карати за пропаганду або рекламу наркотичних і психотропних речовин штрафом від 3 до 5 тисяч неоподатковуваних мінімумів або позбавленням волі на термін від двох до п'яти років; ухилення особи від медобстеження для встановлення факту зловживання наркотичними засобами – штрафом від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів. Проєкт в червні минулого року автори відкликали.
Були у «слуг народу» також ідеї, що стосуються обігу конопель в Україні. Кілька народних депутатів зареєстрували альтернативні законопроєкти щодо регулювання обігу конопель (авторство основної ініціативи – фракція «Голос»). У законопроєкті №4353-1 група депутатів запропонувала:
створити умови для звернення рослин роду конопель (Cannabis) і продуктів їхньої переробки для медичних, наукових і промислових цілей;
визначити особливості обігу канабісу та продуктів його переробки в певних сферах діяльності;
визначити вимоги до суб'єктів господарювання, які можуть здійснювати операції, пов'язані з обігом канабісу.
Законопроєктом пропонується дозволити використання канабісу у виробництві, виготовленні, науковій і науково-технічній діяльності, медичній практиці, при розробці наркотичних засобів і психотропних речовин.
«Так, потенційне терапевтичне застосування канабісу підтверджено вченими при таких станах як: неврологічні захворювання, захворювання і симптоми травного тракту лікування побічних ефектів при хіміотерапії, при онкології і побічних ефектів, пов'язаних з лікуванням ВІЛ/СНІД; хронічний біль переважно невропатичного походження тощо. Канабіс може також допомогти ветеранам і військовослужбовцям долати посттравматичний стресовий розлад, хронічні болі і депресію, і все це без небезпечних побічних ефектів і залежності, як від прийняття фармацевтичних опіоїдів. Зважаючи на викладене, необхідно врегулювати питання звернення рослин роду коноплі (Cannabis) для медичних цілей», – йдеться в пояснювальній записці.
Інша група нардепів зареєструвала проєкт №4353-2. Вони запропонували:
створити умови для законного обігу конопель (медичного канабісу), для використання в медичній практиці;
встановити вимоги і визначити особливості обігу медичного канабісу, зокрема дозволити його культивування виключно в умовах закритого ґрунту (теплицях);
врегулювати питання, що стосуються квот на наркотичні засоби і психотропні речовини, в межах яких здійснюються культивування та/або ввезення на територію України медичного канабісу.
Ще один альтернативний законопроєкт №4553-3 внесла одноосібно Галина Третьякова. Вона також запропонувала дозволити використання медичного канабісу, врегулювати питання його зберігання та виробництва.
Зняли з розгляду скандальний законопроєкт Євгена Шевченка про систему громадської охорони здоров'я і забезпечення санітарного та епідемічного добробуту населення (№4058). Нардеп хотів, щоб обов'язковим профілактичним щепленням підлягали окремі категорії працівників у зв'язку з особливостями виробництва або виконуваної ними роботи. У разі «необґрунтованої відмови від щеплення» вони до роботи не допускаються.
Також в проєкті був пункт про те, що особи, які хворіють на небезпечні та особливо небезпечні інфекційні хвороби або є носіями збудників цих хвороб, усуваються від роботи та іншої діяльності, підлягають медичному нагляду і лікуванню за рахунок держави. У разі відмови від госпіталізації, вони підлягають примусовому стаціонарному лікуванню, а носії збудників зазначених хвороб та особи, які мали контакт з такими хворими, обов'язковому медичному нагляду і карантину.
Після серії отруєнь дітей медичними препаратами в парламенті з'явилося кілька законопроєктів про заборону продажу дітям ліків. Зокрема, в законопроєкті №5122 «слуги народу» запропонували заборонити продаж ліків в аптеках дітям до 14 років.
Що пропонували «Батьківщина», ЄС і група «За майбутнє»
З розгляду зняли законопроєкт нардепів від «Батьківщини» (Вадима Івченка, Олександра Абдулліна, Михайла Цимбалюка, Анжеліки Лабунської) про внесення змін до закону «Про забезпечення санітарного та епідемічного добробуту населення» щодо захисту населення від шуму та інших чинників (№2135). Депутати, зокрема, пропонували конкретизувати час заборони на проведення на захищених об'єктах (маються на увазі багатоквартирні будинки) ремонтних робіт, що супроводжуються шумом – замінити в законодавстві поняття «неробочі дні» на «вихідні».
Іванна Климпуш-Цинцадзе зареєструвала в парламенті законопроєкт для адаптації законодавства України до вимог ЄС щодо подання та продажу тютюнових виробів і супутніх продуктів. Директива ЄС 2014/40, до якої Климпуш-Цинцадзе пропонує адаптувати українське законодавство передбачає:
впровадження уніфікованої типології тютюнових виробів, залежно від способу їхнього споживання (тютюнові вироби для куріння, бездимні тютюнові вироби, новітні тютюнові вироби), забезпечує системний підхід до їхнього визначення і режимів правового регулювання виробництва і обігу;
оновлені правила маркування, збільшення розміру медичних попереджень про шкоду куріння;
правила маркування і нанесення попереджень на бездимні тютюнові вироби;
введення визначення і регулювання електронних сигарет, заправних контейнерів і трав'яних виробів для куріння, яке зараз відсутнє в законодавстві України;
заборону використання смакових домішок до тютюнових виробів;
зменшення допустимих норм вмісту нікотину, смоли і монооксиду вуглецю.
«Реалізація законопроєкту буде сприяти скороченню поширеності куріння серед всіх вікових груп, і перш за все, серед молоді. Ухвалення законопроєкту дозволить обмежити доступ до електронних сигарет підлітків і зменшити рівень їх споживання», – йдеться в пояснювальній записці. Комітет рекомендував ухвалити ініціативу, але у головного науково-експертного управління є зауваження. Поки в сесійну залу проєкт №2719 не виносили.
Зняли з розгляду законопроєкт №3137 депутата групи «За майбутнє» Сергія Мінька. Він пропонував збільшити обсяги державного фінансування заходів щодо попередження та лікування онкологічних захворювань за рахунок спрямування десятої частини акцизного податку на тютюн і тютюнові вироби.
Заборона реклами алкоголю і медогляди для літніх людей: що пропонують позафракційні нардепи
Дмитро Шпенов в 2019 році вносив до Верховної ради законопроєкт №1145, яким пропонував заборонити рекламу алкогольних напоїв, «виходячи з державного інтересу забезпечення збереження здоров'я нації, зокрема, її молодого покоління, а також зважаючи на відсутність альтернативних шляхів вирішення проблеми».
«Реалізація положень законопроєкту сприятиме обмеженню вживання населенням України алкоголю, особливо молоддю та підлітками, на яких реклама впливає найбільше», – написав Шпенов в пояснювальній записці. Його проєкт зняли з розгляду.
Також зняли з розгляду законопроєкт №2813-3 про охорону здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну авторства Олександра Юрченка. Він пропонував наблизити законодавство України до директив Європейського Союзу. Зокрема, заборонити відкрито викладати тютюнові вироби у всіх місцях торгівлі, а для магазинів чи кіосків, значна частина товарообігу яких формується за рахунок тютюнових виробів – надати їм можливість переобладнатися у спеціалізоване місце торгівлі. Тютюнові вироби повинні бути розміщені таким чином, щоб залишатися невидимими для громадськості за межами місць торгівлі.
У комітеті зараз перебуває законопроєкт Юлії Світличної про внесення змін до деяких законів України щодо проведення безкоштовного щорічного медичного обстеження і диспансеризації громадян похилого віку в Україні (№4315). Вона запропонувала закріпити на законодавчому рівні право літніх людей на щорічне медичне обстеження і диспансеризацію із залученням необхідних фахівців, а також з додатковими лабораторними та інструментальними дослідженнями.
Нагадаємо, раніше ми писали, які законопроєкти політичні сили подавали щодо: тарифів, підвищення пенсій, зміни прожиткового мінімуму, подолання наслідків коронавірусу, переселенців, екології.
Олександра Худякова, Сергій Міхальков, спеціально для «Слово і діло»
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps