З 14 липня в Україні діє закон №1349-IX Про захист прав споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості, більш відомий, як «антиколекторський закон». Він встановлює вимоги до етичної поведінки колекторів в процесі стягнення боргу і регулює роботу колекторських компаній.
Про це повідомив Національний банк України.
Закон вводить для колекторських компаній і їх співробітників ряд заборон, за порушення яких компанія понесе відповідальність. Зокрема, колекторам суворо забороняється:
- взаємодія з боржником з 20:00 до 09:00 в будь-який день і у святкові, вихідні або неробочі дні - повністю. Заборонені, в тому числі дзвінки, зустрічі, повідомлення та інші форми взаємодії;
- взаємодіяти з боржником понад два рази на добу;
- застосовувати автодозвон понад 30 хвилин на добу;
- заборонено передавати інформацію про борг боржника і його особисті дані третім особам, вимагати від родичів і знайомих взяти на себе борг, здійснювати дзвінки роботодавцям і сусідам. Заборонено також дзвонити контактній особі, яка заборонила колекторам і представникам кредитора з собою спілкуватися;
- приховувати номер телефону або адресу, з якої здійснюється дзвінок або відправляється повідомлення;
- погрожувати боржнику, шантажувати його, залякувати, шкодити майну або діловій репутації;
- вводити боржника в оману щодо розміру заборгованості та наслідків невиконання зобов'язань;
Обов'язком колекторів є фіксація кожної розмови з боржником. Ці матеріали повинні зберігатися протягом трьох років. Також колектор при першій бесіді з боржником повинен представитися, назвати компанію, від імені якої діє, суму простроченої заборгованості, а також правову підставу свого звернення. При недотриманні будь-якої з цих умов боржник має повне право не спілкуватися з колектором.
Боржник також має право вимагати у колектора і кредитодавця документальні підстави звернення колекторів в паперовій формі. Ці документи повинні бути надані в семиденний термін. До цього колекторам суворо заборонено спілкуватися з боржником.
Крім того, НБУ зобов'язав колекторські фірми до 13 серпня зареєструватися в спеціальному реєстрі. Компанії, які цього не зроблять, втратять право займатися стягненням боргів, а їх подальша діяльність у цій сфері стане об'єктом уваги правоохоронців.
У НБУ підкреслили, що реєстр стане своєрідним фільтром для відсіву неблагополучних колекторських компаній. До набрання чинності антиколекторського закону через відсутність механізмів регулювання у цій сфері стягувати борги міг хто завгодно - навіть юридична особа без ліцензії на фінпослуги. При цьому такі компанії не можна було перевіряти, оскільки не було підстав. Однак тепер колекторські компанії повинні відповідати жорстким вимогам:
- перебувати в реєстрі колекторів;
- не порушувати закони про захист прав споживачів;
- мати бездоганну репутацію і прозору структуру власності;
- керівники та працівники компанії повинні відповідати кваліфікаційним вимогам.
За порушення нового закону колекторів і кредиторів чекають санкції - від попереджень і штрафів до призупинення або позбавлення ліцензії, а для колекторів передбачається виключення з реєстру та автоматична заборона на заняття колекторською діяльністю. Для цього достатньо двох підтверджених скарг від споживачів.
Нагадаємо, раніше Національний банк України встановив кваліфікаційні вимоги до ділової репутації та профпридатності, яким повинні відповідати співробітники колекторських компаній. Компанії повинні будуть перевіряти та контролювати відповідність співробітників цим вимогам.
Також стало відомо, на які дії колекторів найчастіше скаржаться українці, які змушені з ними взаємодіяти.
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps