В Україні сьогодні відзначають День залізничника. До свята в «Укрзалізниці» повідомили одразу дві добрі новини: з 1 грудня залізничникам на 10% підвищать оклади, а зростання цін у 2022 році на пасажирські перевезення наразі не прогнозують. Водночас сама компанія наступного року зазнає значних змін. Як обіцяє реформувати «Укрзалізницю» нинішня влада, що вдалося та не вдалося зробити попередникам – у матеріалі «Слово діло».
Провести реформу УЗ та оновити рухомий склад: що обіцяють у Кабміні Шмигаля
Декілька програмних обіцянок, які стосуються «Укрзалізниці», уряд Шмигаля вже виконав. Зокрема, забезпечити розвиток та модернізацію об'єктів залізничної інфраструктури. На цей рік у держбюджеті було передбачено трохи більше 4 млрд на оновлення пасажирського рухомого складу та модернізацію залізничної інфраструктури. «Укрзалізниця» підписала угоду з Крюківським вагонобудівним заводом на постачання 100 пасажирських вагонів, перша партія яких буде до 2022 року. Крім того, протягом 2020 року було оновлено понад 7 тисяч одиниць рухомого складу УЗ.
Щодо оновлення рухомого складу у програмі Кабміну була окрема обіцянка, вона виконана. Окрім оновлення, 7 тисяч одиниць складу, відремонтовано майже 7 тисяч вантажних вагонів, куплено 28 пасажирських вагонів, модернізовано 126 локомотивів, капітально відремонтовано два швидкісних рухомих склади.
Одна з найголовніших обіцянок, над якою мають працювати і Шмигаль, і міністр інфраструктури Олександр Кубраков – провести реформу «Укрзалізниці» – залишається у процесі виконання. Нагадаємо, що компанію хочуть поділити на окремі суб'єкти господарювання: оператора інфраструктури, вантажного перевізника та пасажирського перевізника.
У процесі виконання обіцянки перевести суспільно важливі пасажирські залізничні перевезення на контрактні замовлення, удосконалити систему тарифоутворення під час перевезень залізничними засобами, забезпечити лібералізацію ринку залізничних перевезень.
Особисто голова Мінінфраструктури Кубраков обіцяв підвищувати тарифи лише для вантажних перевезень «Укрзалізниці»: «Ми не можемо не підвищувати ціни на перевезення. Тому ми точно це робитимемо, не для пасажирських. Наголошую не на пасажирських, а саме на вантажних». Поки що міністр тримає слово.
Які обіцянки щодо «Укрзалізниці» виконав та провалив ексміністр інфраструктури Криклій
Владислав Криклій побував міністром інфраструктури за двох прем'єр-міністрів – Олексія Гончарука та Дениса Шмигаля.
Криклій провалив обіцянку із програми Кабміну Гончарука залучити інвестиції для покращення стану залізничних вокзалів з використанням державно-приватного партнерства. Поки працював Гончарук, цього не сталося, а в програмі нового уряду обіцянка не збереглася.
Доки Криклій був міністром, він не встиг реформувати «Укрзалізницю», а також удосконалити систему тарифоутворення при перевезеннях залізничним транспортом. Реформу нинішній Кабмін планує провести до 2023 року.
Також Криклій не виконав обіцянку у 2020 році замовити будівництво до 100 пасажирських вагонів.
Ексміністр виконав обіцянку 2020-му модернізувати інфраструктуру припортових залізничних станцій. За рік ремонтні роботи провели на станціях Жовтнева (Миколаїв) – відремонтували 3 шляхи, Берегова (Одеська область) – відремонтували 2 шляхи та 2 стрілочних переводи, Чорноморськ-Порт – полагодили 4 стрілочних переводи.
Під час першого локдауну 2020 року Криклій обіцяв, що після карантину всі громадяни отримають гроші за невикористані квитки. У травні цього року в міністерстві відзвітували, що «Укрзалізниця» повернула кошти всім пасажирам, які звернулися по відшкодування вартості квитків. Було повернено майже 708 тисяч проїзних документів на загальну суму 250 млн грн.
Криклій також обіцяв запровадити в «Укрзалізниці» приватну тягу. 16 грудня було укладено перший договір щодо експериментального проєкту – з ТОВ «Українська локомотивобудівна компанія».
Доля «залізничних» обіцянок Кабміну Гройсмана
В уряді Володимира Гройсмана була справжня «гонитва» за кількістю збудованих та відремонтованих вагонів. Сам Гройсман обіцяв за 2017 рік побудувати 9 тисяч вагонів для компанії (провалив обіцянку, побудували лише 2,6 тисячі) та відремонтувати 14 тисяч (виконав, відремонтували навіть вдвічі більше), у 2018 році обіцяв капітально відремонтувати 160 пасажирських вагонів, відремонтували 575).
Тодішній міністр інфраструктури Володимир Омелян обіцяв у 2017 році капітально відремонтувати 200 пасажирських вагонів «Укрзалізниці» (виконав, відремонтували 605 вагонів), у 2018 році обіцяв модернізувати 10 тисяч вантажних вагонів (провалив, модернізували 7,7 тис.) «Укрзалізниці» 3,6 тис. вантажних вагонів (не виконав, збудували 3,4 тисячі).
Кабмін Гройсмана провалив програмну обіцянку завершити реформування залізничного транспорту, зокрема, підвищити його ефективність та якість послуг, а також розмежувати функції господарського та залізничного транспорту. Стратегію реформування «Укрзалізниці» до 2023 року Кабмін ухвалив лише за кілька місяців до своєї відставки.
Омелян не виконав обіцянку запровадити нові стандарти санітарних норм для пасажирських вагонів «Укрзалізниці». «Відмовимося від подушок на «пір'ї» і ковдр у пилюці. Буде введено європейський сервіс, який повністю відповідатиме гігієні та зручності. Знімемо «фіранки», тільки ролети на вікнах», – розповідав Омелян у 2016 році.
Деякі деталі справді змінили. УЗ отримала нові вагони, в яких встановлені розетки в купе, є полиці для багажу нестандартних розмірів та автомати для приготування кави. Було запроваджено також харчування у нічних пасажирських поїздах. Але стандарти щодо «подушок і ковдр» залишилися незмінними.
Як і обіцяв Омелян, Україна розширила вантажне залізничне сполучення з країнами Євросоюзу. «Укрзалізниця» запустила регулярний контейнерний потяг між Україною та Польщею. Також Україна, Білорусь та Литва запустили новий контейнерний поїзд Containerships train.
Гройсман на початку 2017 року обіцяв зробити все, аби «Укрзалізниця» була успішним підприємством. За підсумками 2017-го компанія отримала 100 млн грн прибутку, при тому, що за 2016 рік збиток становив 7,3 млрд. Прибуток за підсумками 2018 року – 203,9 млн грн. Тож прем'єр із обіцянкою впорався.
Нагадаємо, на інфографіці «Слово і діло» можна подивитися, як часто з 2011 року в «Укрзалізниці» змінювався керівник та який чистий прибуток чи збиток отримувала компанія.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps