Верховний суд передав на розгляд Об'єднаної палати ВС розгляд скарги на вирок, яким до умовного строку засудили трьох колишніх посадовців АТ «Укрзалізниця» Петра Науменка, Юрія Меркулова та Лілію Петренко у зловживаннях під час надання пільгових тарифів на вантажоперевезення.
Таке рішення 1 жовтня ухвалив Касаційний кримінальний суд, повідомляє «Слово і діло».
Як відомо, антикорупційний суд виправдав колишнього заступника генерального директора «Укрзалізниці» Петра Науменка, ексдиректора Департаменту комерційної роботи УЗ Юрія Меркулова та заступницю начальника філії з комерційних питань Центру транспортної логістики УЗ Лілію Петренко від обвинувачень у зловживаннях. Це рішення без змін залишила Апеляційна палата ВАКС. Тому прокурор САП подав касаційну скаргу, яку задовольнили.
Пізніше АП ВАКС засудила Науменка, Меркулова та Петренко до 3 років позбавлення волі умовно з випробуванням на два роки. Крім того, АП ВАКС задовольнила цивільний позов і стягнула солідарно з обвинувачених на користь АТ «Укрзалізниця» 69,23 млн грн. Сторона захисту подала касацію на це рішення.
«Кримінальне провадження за касаційними скаргами захисників інтересах засудженого (Науменка – ред.), захисника в інтересах засудженої (Петренко – ред.) та засудженого (Меркулова – ред.) на вирок Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду від 16 лютого 2024 року передати на розгляд Об'єднаної палати Касаційного кримінального суду Верховного суду», – йдеться в рішенні.
Як вказується, судді встановили, що практика Верховного суду в таких справах відрізняється. Зокрема, деякі рішення підтримують думку, що не обов'язково стороною обвинувачення доводити факт домовленостей між обвинуваченими у зловживанні службовим становищем або владою з безпосереднім вигодонабувачем від таких зловживань. Водночас інші рішення Касаційного кримінального суду наголошують на важливості доведення таких домовленостей та мотивів в обвинувачених.
Нагадаємо, за версією обвинувачення, у 2014 році троє посадовців УЗ, які входили до складу Тарифної комісії Державної адміністрації залізничного транспорту України – колегіального органу «Укрзалізниці» (встановлює пільгові тарифи на здійснення вантажних залізничних перевезень), зловживали службовим становищем. За законодавством пільгові тарифи на вантажоперевезення надавались за умови обов'язкового виконання експедиторськими організаціями гарантованого обсягу перевезень.
На початку 2014 року за участі обвинувачених Тарифна комісія ухвалила рішення про встановлення пільгових тарифів для низки експедиторських компаній, які в подальшому зобов'язань із гарантованого обсягу перевезень не виконали, проте пільги від УЗ все одно отримали. Внаслідок таких дій, підприємство недоотримало 7,3 млн доларів доходу (станом на дату вчинення злочину 69 млн грн), що підтверджено двома висновками судово-економічної експертизи.