Друга зимівка корейських потягів Hyundai в Україні не обійшлась без ексцесів. Швидкісний потяг Hyundai, що курсував зі Львова до Києва, зламався, не доїхавши 40 км до столиці. В цілому одна поломка з початку зими – непоганий показник у порівнянні з минулорічним зимовим колапсом корейців. Однак невдовзі після першої поломки «Укрзалізниця» терміново зняла з рейсів всі експреси Hyundai.
Причиною призупинення курсування корейських потягів стало проведення технічного огляду. Як довго триватиме техогляд, в «Укрзалізниці» не уточнили. Тим часом, Інтернетом поширились чутки, що в трьох швидкісних експресах знайшли поломки, які можуть загрожувати життю пасажирів. Існують підозри, що такі поломки можуть бути у всіх десяти потягах, що курсують в Україні.
Нагадаємо, що потяги Hyundai в Україну потрапили в рамках налагодження швидкісного залізничного сполучення до проведення чемпіонату з футболу ЄВРО-2012. Головним натхненником та втілювачем проекту був тодішній міністр інфраструктури Борис Колесніков. За планами чиновників, щорічно рухомий склад «Укрзалізниці» мав поповнюватись на 20-25 нових швидкісних потягів Hyundai. Сьогодні здається дивним, однак в 2012 році чиновники планували, що скоро корейські потяги будуть вироблятися в Україні. Як заявляв Борис Колесніков, провідні світові концерни, такі як Siemens і Hyundai, повинні самі прийти в Україну, організувати виробництво або скооперуватися з українськими підприємствами.
Влітку корейські потяги в Україні від’їздили, хоча й траплялися поломки кондиціонерів. Проте справжні проблеми розпочалися в зимовий сезон. Виявилося, що Hyundai зовсім не пристосовані до української зими. Новопридбані швидкісні експреси почали масово ламатися, люди годинами сиділи без тепла та світла в холодних вагонах. Саме такий надвисокий сервіс влаштували пасажирам корейських потягів.
В червні 2013 року українські ЗМІ повідомили, що компанія Hyundai безкоштовно усунула всі проблеми, які були виявлені взимку під час експлуатації швидкісних поїздів. Нагадаємо, що на корейські поїзди діє дворічна гарантія з безкоштовним обслуговуванням. Цікаво, що буде з потягами після закінчення 2-річної гарантії? І чи доїздять корейці до закінчення гарантійного терміну?
Серед інших причин невдоволення пасажирів новими потягами – висока ціна на квитки. Зокрема, ціна квитків другого класу в нових потягах перевищила обіцяні Колесніковим 250 - 350 гривень. Не вдалося також скоротити час руху швидкісних потягів. Зокрема, колишній очільник «Укрзалізниці» та нинішній міністр інфраструктури Володимир Козак обіцяв, що час руху корейських потягів за існуючими маршрутами буде скорочено на 15-25 хвилин. Натомість у новому розкладі, який набув чинності 26 травня 2013 року, рух швидкісних потягів не було скорочено, а, навпаки, подовжено на 11 - 20 хвилин.
В цілому за час курсування потягів Hyundai за компенсацією до «Укрзалізниці» звернулось близько семи тисяч пасажирів. З 5 травня і до 23 грудня 2012 року в Україні було зафіксовано 99 випадків несправності електропотягів Hyundai, тобто більше, ніж три рази на тиждень. З причини постійних поломок потяги Hyundai у листопаді минулого року адаптували до українських погодних умов. Як бачимо, недоадаптували.
Ще минулого року українські керманичі, зокрема, колишній прем’єр-міністр Микола Азаров, намагалися відсторонитися від проблемних Hyundai, заявивши, що доцільніше було б використовувати потяги українського виробництва. Так, влітку 2012 року прем’єр запевнив, що поїзди Hyundai Україна більше купувати не буде, а перевага буде віддана поїздам Крюківського заводу. З того часу Україна й справді припинила закупки корейських електропоїздів. В січні 2013 року Крюківський завод почав випробовувати швидкісні поїзди власного виробництва.
Загалом модернізація залізної дороги – задоволення недешеве. Морально застарілий рухомий склад, негнучка цінова політика, відсутність модернізаційних проектів, масштабне скорочення (майже відсутність) потягів у західному напрямку рано чи пізно доведуть «Укрзалізницю» до глибокої кризи. Історія з проблемними електропотягами Hyundai, як перша спроба налагодити в Україні швидкісне сполучення, повинна навчити чиновників, що запровадження швидкісного сполучення та модернізація залізної дороги дешевими бути не можуть. Разом з тим, відмовлятися від модернізаційних проектів також не варто, адже рано чи пізно українцям захочеться провести вдома чергове Євро.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»