Після оголошення ЦВК офіційних результатів позачергових виборів до Верховної Ради, експерти та журналісти визнали їх одними із найменш проблемних за всю історію незалежної України. Наразі в Центрвиборчкомі оголосили переможців за партійними списками та назвали майже усіх переможців у мажоритарних округах, окрім 63-го (м. Бердичів, Житомирська область) та 38-го (Новомосковськ, Дніпропетровська область), де ще протягом 15 днів триватиме перерахунок голосів.
Для порівняння згадаймо 2012 рік: окрім фіксації масових порушень під час передвиборчої кампанії та в день голосування, фальсифікації призвели до того, що ЦВК не змогли встановити результат виборів на 5 одномандатних округах (94-му, 132-му, 194-му, 197-му, 223-му округах). Зрештою, довибори у цих округах, які відбулися через рік – у грудні 2013 року – також не були позбавлені інтриг та порушень.
Втім, за даними експертів, саме цьогоріч вибори відбулися із найменшою кількістю фіксованих порушень та фальсифікацій. «У нас, насправді, була одна із найкращих виборчих кампаній за останні два десятиліття. Якщо порівнювати з попередніми виборами – в нас були вибори без адміністративного ресурсу, без системних фактів підкупу виборців, без серйозних зловживань, без тиску на ЗМІ тощо. Тобто це вибори, за які Україні не соромно», - цими днями заявив очільник Комітету виборців України Олексій Кошель. За його словами, саме мажоритарна складова виборчої системи приводить до 90% усіх проблем під час виборчого процесу: кандидати-мажоритарники мають можливість вдаватися до різноманітних способів маніпуляції як під час виборчої кампанії, так і під час підрахунку голосів. Втім, про ці факти експерти попереджали ще задовго до самої виборчої кампанії. «Найбільша проблема – це підкуп – до 40% округів і цифра буде збільшуватись. Легалізація підкупу через «агітаторів». Це може бути і зрив голосування по окремим дільницям і підтасовки голосування на окремих дільницях, чорний піар, відвертий кримінал», - зазначив пан Кошель в інтерв’ю інформаційному порталу «Слово і Діло».
В зоні ризику, як і попереджали експерти, виявилися виборчі дільниці та округи, які знаходиться у прифронтовій зоні на Донбасі. Саме тут були виявлені найбільші порушення та проблеми при підрахунку голосів. Цьогоріч найбільше на результат виборів суттєво вплинули дві тенденції:
- порушення в день голосування та під час підрахунку голосів на рівні ОВК;
- масовий підкуп виборців під час передвиборчої кампанії.
Щодо першої тенденції, то «найцікавішою» ситуація у день голосування та під час підрахунку голосів було на 16-ти мажоритарних округах:
16-му (Вінницька область), 23-му (Волинська область), 30-му (Дніпропетровська область), 45-му, 48-му, 49-му, 52-му, 59-му (всі – Донецька область), 63-му (Житомирська область), 79-му (Запорізька область), 102-му (Кіровоградська область), 132-му (Миколаївська область), 140-му (Одеська область), 182-му (Херсонська область), 200-му (Черкаська область), 216-му (Київ).
Всі ці округи мають одну загальну особливість: в день виборів або процес голосування проходив з істотними порушеннями на межі зриву виборів, або несподіванки траплялися вже під час підрахунку голосів в ОВК. Так, наприклад, на 52-му виборчому окрузі члени ОВК взагалі покинули приміщення, де знаходилися, прихопивши із собою всю виборчу документацію разом із серверами. У 48-му члени ОВК перешкоджали діяльності спостерігачів та журналістів, а у 50-му окрузі невідомі озброєні люди оточили ОВК і під приводом перевірки документів вивели із будівлі спостерігачів із журналістами, таким чином перешкоджаючи їхній професійній діяльності. Зрозуміло, що під час такого роду «маніпуляцій», про цілком чесний підрахунок голосів не йдеться.
Тим часом, сама ЦВК в процесі підрахунку голосів впадала у крайнощі. В окремих округах, аби налагодити роботу ОВК, Центрвиборчком рішуче змінював членів комісій (так, наприклад, відбулося на 49-му окрузі), а в інших – навпаки намагався заблокувати перерахунок голосів, ініціюючи відповідні звернення до судів. До слова, так сталося на 63-му виборчому окрузі, коли Житомирський апеляційний адміністративний суд прийняв рішення про перерахунок голосів, тоді як голова ЦВК Михайло Охендовський звернувся направив у суд заяву з проханням скасувати відповідне рішення через відсутність суттєвих порушень під час першого підрахунку голосів.
Що ж стосується підкупу виборців, то на цих парламентських виборах він набув зовсім іншого масштабу, аніж під час попередніх виборчих кампаній. Якщо у 2012 році підкуп відбувався на рівні розповсюдження продуктових наборів, то під час цієї кампанії кандидати пропонували виборцям гроші під приводом цілком законної «агітаційної роботи». Наприклад, у одному із округів Київської області, кандидат у народні депутати пропонував виборцям по 200 гривень за їхню «агітаційну діяльність» до дня голосування і 300 гривень – після. Відповідальний за розподіл коштів представник кандидата, складав списки бажаючих долучитися до «агітаційних бригад», а гарантією післявиборчого розрахунку був сам результат голосування по конкретній дільниці: кількість «агітаторів» від даного кандидата повинна була збігатися з кількістю тих, хто віддав за нього голоси.
Що цікаво, підкуп виборців продовжив діяти навіть після того, як Президент Петро Порошенко підписав відповідні зміни до законодавства, які посилюють кримінальну відповідальність за протиправні дії під час виборчого процесу.
Що ж, реальних результатів від такого нововведення слід очікувати лише тоді, коли МВС та Генпрокуратура доведуть відповідні факти правопорушень у судах та покарають винних. Лише у тому випадку, коли винуватці у фальсифікаціях і підкупі опиняться в місцях позбавлення волі, тільки тоді ми отримаємо потрібний правовий прецедент порушення виборчого законодавства і підстави для того, аби наступні вибори можна було б визнати найбільш чесними в історії незалежної України.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»