Поки в суспільстві тривають дискусії довкола теми реформування країни, можновладці зайнялися улюбленою для себе справою – розподілом повноважень. А точніше – перетягуванням «під себе».
Так, однією із перших законодавчих ініціатив Президента у новій Верховній Раді стало внесення змін до Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України». Відповідний законопроект №1343 був внесений до ВР 10 грудня.
Гортаючи сторінки законопроекту, складається враження, що Президент таки надумав створити для себе орган, який буде об’єднувати в собі повноваження одразу чотирьох різних відомств – Генпрокуратури, МВС, Антикорупційного бюро, Міноборони. Наразі ж РНБО – координаційний орган з питань національної безпеки і оборони при Президентові України, який і є його керівником.
Цікавість ситуації у тому, що відповідно до статті 107 Конституції РНБОУ координує і контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони, однак в окремому законі «Про РНБО» реальні повноваження цього органу вкрай обмежені. Фактично, РНБО може лише консультувати Президента стосовно тих чи інших питань із національної безпеки і оборони та координувати роботу у цих напрямках. Схоже, цю ситуацію у Адміністрації Президента Петра Порошенка вирішили виправити.
Метою законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці, є «приведення норм чинного законодавства України у сфері національної безпеки і оборони у відповідність із Конституцією, вдосконалення правового забезпечення діяльності Ради національної безпеки і оборони, а також створення сприятливих умов для реалізації РНБОУ своїх конституційних повноважень». Зокрема, у РНБО має з’явитися регламент, а консультативні функції доповнюються ще й суттєвим переліком повноважень:
-
прийняття рішення щодо невідкладних заходів із розв'язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України;
-
координація і контроль діяльності органів виконавчої влади у сферах протидії корупції, забезпечення громадської безпеки та боротьби зі злочинністю;
-
координація і контроль діяльності органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони.
Слід відзначити, що згідно із новим законопроектом, РНБО матиме право не тільки подавати пропозиції Президентові, але й приймати рішення щодо:
-
проектів державних програм, доктрин, законів України, указів Президента України, директив Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, міжнародних договорів, інших нормативних актів та документів з питань національної безпеки і оборони;
-
удосконалення системи забезпечення національної безпеки та організації оборони, утворення, реорганізації та ліквідації органів виконавчої влади у цій сфері;
-
проекту Закону України про Державний бюджет України по статтях, пов'язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України.
Як бачимо, ці функції дублюють вже наявні у інших відомствах. Зокрема, рішення щодо ліквідації чи реорганізації міністерств належить до компетенції Кабміну. Більше того, РНБО не може приймати будь-які рішення щодо законів, оскільки жодних повноважень у законотворчому процесі цей орган відповідно до Конституції не має. Зокрема, не зовсім зрозуміло, як РНБО зможе «приймати рішення» під час розгляду законопроекту про Держбюджет.
Ще одним дискусійним питанням є надання РНБО повноважень стосовно контролю за виконавчими органами влади у сфері протидії корупції. Як відомо, саме із цією метою на початку 2015 року має бути створене Національне агентство із запобігання корупції.
Перестрахувався Президент і в ще одному питанні: згідно із запропонованим законопроектом, у разі дострокового припинення повноважень глави держави, виконання обов’язків голови РНБО покладаються на голову Верховної Ради. Нині ним є близький соратник Президента – Володимир Гройсман.
Цікавим є й той факт, що загалом висновок головного науково-експертного управління стосовно законопроекту є критичним. Проте висновок профільного комітету, а саме з питань національної безпеки та оборони – цілком схвальний. «Комітет рекомендує Верховній Раді за результатами розгляду проекту у першому читанні прийняти його за основу та цілому як Закон», - говориться в документі. Презентуватиме законопроект представник Президента у Верховній Раді, член фракції Блоку Петра Порошенка Руслан Князевич, а співдоповідачем буде голова профільного комітету, народний депутат від «Народного фронту» Сергій Пашинський.
В контексті президентської ініціативи варто згадати і серпневу відставку з посади секретаря РНБО Андрія Парубія. Пан Парубій вже кілька місяців тому знав про наміри Президента посилити РНБО додатковими повноваженнями. Сьогоднішнє призначення пана Турчинова секретарем РНБО виглядає цілком логічним завершенням формування нового формату відносин між пропрезидентською та пропрем’єрською командами.
Чим може загрожувати такий розклад подій? Згадаймо 2005 рік – перша хвиля боротьби між командою президента та прем’єр-міністра стала кінцем усім тодішнім сподіванням українців на успішні зміни в країні. Трохи пізніше – у 2008-2009 роках протистояння між секретаріатом Президента, який тоді очолював Віктор Балога із тогочасною очільницею Кабміну Юлею Тимошенко продовжилося. Про наслідки постійних чвар між різними гілками влади нагадувати не варто. Наразі, спроба посилити власні повноваження за рахунок РНБО свідомо чи несвідомо підштовхуватимуть інших політичних гравців до нових можливих протистоянь. Схоже на те, що «коаліційні війни» триватимуть і у наступному 2015 році. Не надто сприятливий ґрунт для проведення системних реформ, чи не так?
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»
***
Редакція «Слово і Діло» може не поділяти точку зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»