У рейтингу найгірших доріг України траса Одеса-Рені поступається лише автодорозі Мілове-Чугуїв, що на Харківщині: перша зношена щонайменше на 77%, друга – на 91%. Для одеситів та, особливо, жителів області її ремонт – одне з найболючіших питань ще й тому, що ця магістраль через прикордонний Рені прямує до Бухареста, з’єднуючи українське портове місто й румунську столицю. Враховуючи це, «Слово і Діло» включило автотрасу до переліку інфраструктурних об’єктів, історію яких портал показує в серії публікацій «Місцеві легенди України».
Будівництво автодороги протяжністю понад 295 км тривало з 1940 по 1950 рік. Після його завершення траса кілька десятиліть слугувала надійною зв’язною ланкою між обласним центром і півднем регіону. Проте небажання влади приділяти належну увагу цій транспортній артерії призвело до того, що у 2012 році в незадовільному стані перебували 289 км траси, 61 км з яких потребували капітального ремонту, ще 228 – поточного.
У вересні 2015 року Кабінет міністрів ухвалив постанову про проведення експерименту з фінансування ремонту й будівництва доріг у прикордонних областях за рахунок перевиконання плану митницями. Таким чином передбачалося, що ремонт Одеса-Рені мав проводитися за рахунок чотирьох джерел фінансування: «Укравтодору», області, Державного фонду регіонального розвитку та митниці. Нарешті в жовтні того ж року тодішній голова Одеської ОДА Міхеіл Саакашвілі оголосив про початок ремонту дороги. Хоча насправді перший кілометр траси (а саме ділянку між 83-м і 84-м км) почали ремонтувати лише в середині березня наступного року.
Станом на 1 серпня 2016-го відремонтованими були 17 км автошляху. Загальна ж вартість ремонту всієї траси на той момент оцінювалася в 1,1 млрд грн. 7 жовтня ремонтні роботи вже були завершені на 65 км шляху, на що було витрачено 650 млн грн. Тоді вже передбачалося, що на реконструкцію наступних 134-х км траси піде 1 млрд грн, себто загальна вартість будівництва, за попередньою оцінкою, зросла порівняно з серпнем того ж року на 550 млн грн.
10 грудня минулого року почався ремонт мосту через Дністер біля с. Паланка на молдовському кордоні. Станом на 15 березня було відомо, що до кінця поточного, 2017 року, заплановано провести ремонт 139 км траси Одеса-Рені.
З огляду на те, що проблема ремонту траси має історію тривалістю вже не одне десятиліття, обіцянок з цього приводу більш ніж достатньо. Наприклад, у 2013 році нардеп-мажоритарник Антон Кіссе, що представляє в парламенті один із округів Одеської області, заявляв про намір здати дорогу в концесію, зобов’язавши концесіонера провести її ремонт. У 2015-му він же обіцяв, що ремонт автодороги закінчиться до січня 2017 року.
Потім за справу взявся Міхеіл Саакашвілі, який пообіцяв проводити всі робочі зустрічі в наметі на автодорозі. У липні 2016-го віце-прем’єр-міністр Володимир Кістіон запевнив, що до кінця року будуть відремонтовані щонайменше 18 проблемних ділянок траси Одеса-Рені. Кількома місяцями пізніше залучити на її ремонт кошти інвесторів із ЄС пообіцяв в Президент Петро Порошенко. Зрештою днями, 24 березня, прем’єр-міністр Володимир Гройсман пообіцяв, що проект реконструкції дороги у 2017 році стане пріоритетним для уряду.
Аліна Костюченко, за матеріалами «Слова і Діла»
Також у рубриці «Місцеві легенди України»:
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»