За два тижні до першого туру виборів кудись поділась Юлія Володимирівна. Те, що не видно Володимира Зеленського, який гарантував собі вихід до другого туру, це зрозуміло, його фішки підуть у повний хід у квітні. Всюди тільки й новин, що від Порошенка та про Порошенка: президент усіляко намагається погасити пожежу навколо «оборонки» й ухилитися від злих молодих людей, які переслідують його на мітингах. Здавалося, саме час Тимошенко діяти активно, добиваючи знесиленого конкурента, але вона поки проявляє незрозумілу нерішучість.
Поспішним і відверто невдалим кроком була гучна, з розрахунком на колосальний резонанс, заява про початок процедури імпічменту «разом з іншими фракціями», оскільки в діях президента нібито є ознаки державної зради. Ніщо так барвисто не свідчить про безсилля, як погроза, що не може бути здійснена. Іншими фракціями мертвонароджена ініціатива, звичайно, підтримана не була й залишилася ще однією порожньою обіцянкою голови «Батьківщини», підкреслюючи фірмовий стиль і відповідний образ, якого Тимошенко не вдається позбутися.
Розраховувати на те, що обійти Порошенка вийде виключно за рахунок його власних помилок і зусиль союзників Юлії Володимирівни, на кшталт Арсена Авакова, необачно й ризиковано. Президент, може, чогось і не добере, але звідки в неї візьметься впевнений запас голосів, щоб 31 березня беззастережно вийти на друге місце?
Втім, яке друге місце! Сергій Соболєв презентував результати грандіозного нібито соцопитування, в якому нібито взяли участь нібито два з половиною мільйони людей. Партійним агітаторам «Батьківщини», які обійшла в усій країні тисячі квартир і будинків, вдалося з'ясувати, що в першому турі – дивно, так? – перемагає Юлія Тимошенко з результатом 31,68%, у Володимира Зеленського друга позиція – 20,96%, а Петро Порошенко зі своїми 15,8% залишається за межами президентських перегонів. Оцініть точність. У другому турі Юля також легко, як герой у гонконзькому бойовику, розправляється і з молодим суперником, і зі старшим. У провідних опитувальних компаній України, вказав Соболєв, вибірка зазвичай становить якихось півтори-дві тисячі осіб, а тут рахунок на мільйони. Зрозуміло ж, чиї результати заслуговують на більшу довіру.
Можете навіть не сумніватися, що в штабі Тимошенко працюють грамотні й досвідчені люди, які чудово розбираються в електоральній соціології, й коли важливо отримати точну карту соціальних настроїв і вподобань, вони звертаються до тих самих «нехороших» опитувальних компаній. А виборцям можна впарити й нісенітниці, зляпані власними агітаторами на коліні в сільському клубі. До речі, не факт, що й до клубу справа дійшла, заради такої справи не було сенсу вибиратися за межі Турівської. Втім, псевдоопитування широко використовуються саме в польовий агітаційній роботі, щоб промацати виборців: на відвертих пропагандистів і собак спустити можуть, до «соціологів» ставлення більш м’яке. Тільки ось клепати й публікувати загальні результати, видаючи їх за справжні настрої народу, поки нікому не спадало на думку, відчувається «Новий курс».
У штабі Тимошенко, з одного боку, намагаються таким чином показати, що в них усе не так погано, як стало багатьом здаватися, вона, як і раніше, є лідером перегонів, і не поспішайте робити ставку на інших. З іншого, на всякий пожежний готують громадськість до думки, що заслужену перемогу в Юлії Володимирівни підступно забрали. Це вже складна ментальна розкоряка, але головне, звичайно, в тому, що виборця тримають за недалекого й наївного невігласа або, як частіше говорять, за лоха. Навіть якщо значна частина потенційного електорату Юлії Тимошенко підпадає під цю категорію, демонстративна експлуатація цієї обставини образлива для людей. Для когось образа очевидна, хтось її, радше, відчує, ніж усвідомить. Саме у власній зневажливій неповазі до народу буде головна причина поразки, не потрібно звинувачувати нікого.
Леонід Швець, спеціально для «Слова і Діла»
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»