Верховна рада ухвалила в першому читанні закон про створення Бюро економічної безпеки. Планується, що новий орган єдиний займатиметься розслідуванням фінансових злочинів та в майбутньому замінить податкову міліцію. «Слово і діло» пропонує подивитись, які повноваження передбачені в законопроєкті.
У пояснювальній записці до законопроекту йдеться, що його метою є поділ сервісної та правоохоронної функцій податкової служби, ліквідація податкової міліції, оптимізація структури та чисельності органів, які ведуть боротьбу зі злочинами у сфері фінансів, усунення дублювання їхніх функцій.
Передбачається, що БЕБ утворюється президентом України. Також глава держави призначатиме і звільнятиме директора БЕБ строком на 5 років (за поданням конкурсної комісії). Тут криється той самий юридичний конфлікт, що наразі намагаються розв’язати за допомогою Конституційного суду щодо НАБУ, а в перспективі й щодо ДБР.
Насправді президент не має повноважень утворювати правоохоронний орган та призначати його керівництво. Можливо, до другого читання цей момент врахують у поправках.
У новому органі передбачена гранична чисельність працівників у 4 тис. осіб. Максимальний посадовий оклад працівників – 40 тис. 540 грн (станом на 2020 р.), що становить 20 прожиткових мінімумів, встановлений на 1 січня відповідного року. Максимальний розмір премії працівників – 12 162 грн (станом на 2020 р.), тобто не більше 30% від посадового окладу.
Бюро економічної безпеки має запобігати, виявляти, припиняти, розслідувати та розкривати кримінальні правопорушення, зокрема й ті, що несуть негативний вплив на національну економіку.
У зв’язку з утворенням БЕБ планується ліквідувати податкову міліцію, підрозділи контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки СБУ.
До функції досудового розслідування БЕБ можуть відійти розслідування таких правопорушень:
незаконне виготовлення, зберігання та збут підакцизних товарів;
підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юрособи та ФОПів;
протидія законній господарській діяльності;
ухилення від сплати податків;
ухилення від сплати ЄСВ та страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування;
доведення банку до неплатоспроможності;
доведення до банкрутства;
порушення порядку ведення бази даних банку про вкладників або порядку формування звітності;
фальсифікація фінансових документів та звітності фінансової організації;
шахрайство з фінансовими ресурсами;
маніпулювання на фондовому ринку;
підроблення документів, які подаються для реєстрації випуску цінних паперів;
порушення порядку ведення реєстру власників іменних цінних паперів;
виготовлення, збут та використання підроблених недержавних цінних паперів;
незаконне використання знаку для товарів та послуг;
незаконне збирання або використання відомостей, що становлять комерційну чи банківську таємницю;
розголошення комерційної або банківської таємниці;
незаконне використання інсайдерської інформації;
приховування інформації про діяльність емітента;
незаконна приватизація державного та комунального майна;
протидія законній господарській діяльності;
нецільове використання бюджетних коштів;
видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону;
контрабанда;
легалізація/відмивання майна, одержаного в злочинний спосіб.
Раніше «Слово і діло» розбиралось з експертом, чи буде ефективним Бюро економічної безпеки.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»