Гібридна кампанія проти НАТО: як росія глушить GPS-сигнал у Європі

Читать на русском

У Європі, особливо у країнах Балтійського регіону, з початку повномасштабної війни регулярно виникають проблеми з GPS-навігацією, і є обґрунтовані підозри, що за цими гібридними атаками стоїть росія. Перебої з супутниковим зв'язком вже торкнулися десятків тисяч цивільних авіарейсів – літаки змушені розвертатися в аеропорти через проблеми з навігацією, що за найгіршого сценарію може призвести до катастрофи. Крім того, страждає і судноплавство. Докладніше про проблему – у матеріалі «Слово і діло».

Росія веде гібридну кампанію проти НАТО, заглушаючи GPS-сигнали у європейських країнах. Що про це відомо – у матеріалі.
Як росія глушить GPS-сигнал у ЄвропіСлово і ділоЗображення максимального розміру (відкриється в новому вікні)

Весною видання Politico повідомило, що літаки, які пролітають над Балтійським регіоном, скаржаться на зростання кількості зниклих або фальшивих сигналів GPS. Прямим винуватцем цієї проблеми було названо росію.

Європейська організація з безпеки аеронавігації зафіксувала за весь 2023 рік 1371 повідомлення про перебої в роботі GPS, а за два місяці 2024-го – 985 (в сім разів більше інцидентів, ніж за аналогічний період минулого року).

При цьому, за даними видання, перешкоди сконцентровані в області Калінінграду: джерело Financial Times вважає, що росія може глушити GPS-сигнали, щоб захистити регіон від можливих атак українських безпілотників.

Наприкінці квітня Литва, Латвія та Естонія звинуватили росію в тому, що вона регулярно глушить сигнали GPS у районі Балтійського моря, що становить небезпеку для цивільної авіації. Пізніше стало відомо, що проблема торкнулася й інших країн, зокрема Швеції, Польщі, Фінляндії та Норвегії.

Наприклад, 25 та 26 квітня два літаки фінської компанії Finnair, які летіли з Гельсінкі до Тарту (Естонія), були змушені повернутися назад через збої в роботі GPS.

Британська газета The Sun писала, що з серпня 2023 року до кінця березня 2024-го кількість випадків зі збоєм GPS-сигналу становила близько 350 на тиждень. Так, про проблеми із супутниковою навігацією повідомляли екіпажі, що летіли до Великої Британії: Ryanair – 2309 разів, Wizz Air – 1368 разів, British Airways – 82 рази.

Навесні навіть було заглушено GPS-сигнал на літаку ВПС Британії, на борту якого був тодішній міністр оборони Грант Шаппс. Коли літак летів із Польщі над Балтійським морем, сигнал GPS зник приблизно на півгодини.

Крім того, як писав The Telegraph, за чотири місяці року росія заглушила GPS на кожному четвертому транспортному рейсі військової авіації Британії над Східною Європою.

На інциденти відреагував спеціалізований орган ООН – Міжнародний союз електрозв'язку. В організації розглянули скарги від України, Франції, Нідерландів, Швеції та Люксембургу та закликали росію припинити втручання у роботу європейських супутникових систем.

У МСЕ зазначили, що перебої у роботі супутникових мереж, ймовірно, створюються наземними станціями, що знаходяться в районах Москви, Калінінграда та Павлівки.

Нагадаємо, заступник генерального секретаря НАТО Мірча Джоані заявив, що зараз росія не має наміру напасти на будь-яку країну Альянсу.

Наприкінці минулого року ЗМІ з посиланням на одну з європейських розвідок повідомили, що росія може атакувати Європу взимку 2024-2025 років.

За останньою оцінкою німецьких спецслужб, напад росії на НАТО можливий з 2026 року.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: