Згідно із Конституцією, перше засідання нового скликання Верховної Ради відкриває найстарший за віком народний депутат. Вже вкотре Верховну Раду буде відкривати Юхим Звягільський, якому в лютому наступного року виповниться 82 роки.
На позачергових парламентських виборах він переміг на 45-му мажоритарному виборчому окрузі (Донецька область), здобувши всього 1,454 голосів виборців. Це найнижчий показник по всій країні: аби стати народним депутатом в інших регіонах країни, в середньому кандидату потрібно було від 20 до 30 тисяч голосів виборців. А, наприклад, декого із кандидатів-мажоритарників можна вважати рекордсменами серед їхніх колег: так, Олександр Герега в 192-му окрузі (Хмельницька область) здобув 68,899 голосів виборців, Юрій Дерев’янко у 87-му окрузі (Івано-Франківська область) – 62,799, Ярослав Дубневич у 120-му окрузі (Львівська область) – 67,797 голосів виборців.
Такий дисбаланс, коли одним кандидатам-мажоритарникам потрібно півтори тисяч голосів, аби здобути депутатський мандат, а іншим – декілька десятків тисяч, є не єдиною вадою мажоритарної складової виборчої системи. «Мажоритарка» в тих умовах, в яких нині перебуває Україна, безумовно є прихованою загрозою для парламентаризму. Передусім через те, що під час виборів вона розбещує виборця, дозволяє потрапити до парламенту людям не завжди професійним, навіть тим, хто до виборів ніколи політикою й не займався. Таким чином, деякі округи стають такою собі феодальною вотчиною певного кандидата – наприклад, вже декілька разів поспіль на 65-му виборчому окрузі (Житомирська область) перемогу традиційно здобуває Володимир Литвин. При цьому, це відбувається за будь-якої політичної «розкладки»: за будь-якої влади у Володимира Михайловича так і не з’явилося гідного суперника, а його вчинки у парламенті жодним чином не відобразилися на іміджі кандидата, який ретельно дбає про свій округ, регулярно спонсоруючи його або за власний кошт, або «вибиваючи» відповідні кошти із Державного бюджету.
В коаліційній угоді, яка була підписана та оприлюднена 21 листопада, її учасники зобов’язуються протягом першого кварталу 2015 року провести реформу виборчого законодавства. Вона передусім передбачає відмову від змішаної виборчої системи (пропорційно-мажоритарної) і перехід на пропорційну із відкритими виборчими списками. Це означатиме, що українці матимуть можливість голосувати за конкретних кандидатів в багатомандатних виборчих округах і самі визначатимуть послідовність того чи іншого кандидата у запропонованому партійному списку.
Спробуємо проаналізувати найбільш негативні наслідки мажоритарної складової виборчої системи, які вже давно паразитують на тілі українського суспільства:
-
Підкуп виборців. Він може бути прихованим, або відкритим. Тобто, кандидат може використовувати кошти із власного благодійного фонду для покращення життя виборців – або відремонтувати дорогу, або побудувати дитячий майданчик, або роздати продуктові набори. Підкуп може бути і прямим: використовуючи різні методики, кандидат може запропонувати конкретну суму грошей за голос виборця. Цього року ця сума знаходилась у межах 300-500 гривень за голос, навіть попри те, що за такі вчинки була посилена на законодавчому рівні кримінальна відповідальність як для кандидатів у нардепи, так і для самих виборців. Зрештою, проблема підкупу є набагато глибшою за своєю суттю: гроші розбещують виборців, підміняючи сам політичний процес вибору до представницького законодавчого органу на звичайні комерційні відносини. Відбувається суспільна деформація цінностей. Хоча, у розвинених демократичних суспільствах для пояснення утилітарного процесу взаємовигідних відносин «кандидат-виборець» існує термін логролінг. Хоча в ширшому значенні логролінг є одним із найефективніших інструментів лобізму.
-
Непідконтрольність нардепів. Формально «мажоритарник» підзвітний тільки своєму виборцю. Це означає, що свою депутатську та політичну діяльність він може моделювати у різний спосіб, не будучи залежним від певних ідеологічних, партійних зв’язків. З одного боку – це позитив, адже такий нардеп не залежить від думки керівництва фракції/партії. З іншого – «мажоритарник» не є командним гравцем і в певних ситуаціях може використовувати своє голосування не на користь держаним інтересам, а керуючись власною логікою перебігу політичного процесу.
-
Відсутність професіоналізму. За сприятливих політичних обставин, за допомогою відчутного фінансового ресурсу, маючи підготовлену команду політтехнологів – на мажоритарні вибори можуть виграти кандидати, які раніше ніколи не займалися політикою і, очевидно, не мають відповідного досвіду законотворення. Прикладів таких кандидатів в історії сучасної незалежної України – безліч.
-
Висока вартість виборів. На деяких мажоритарних округах вибори часто перетворюються на змагання «грошових мішків». Особливо, якщо на окрузі є декілька кандидатів-фаворитів, здатних вкласти в передвиборчі перегони значні фінансові ресурси. При цьому складається ситуація, коли дійсно впливові або відомі кандидати не можуть конкурувати із великими фінансовими інвестиціями в округ від своїх більш грошовитих суперників.
-
Більші можливості для фальсифікацій. Кандидати-мажоритарники на рівні округу мають більше можливостей вплинути на окружну виборчу комісію або на голів виборчих дільниць. Саме на цьому рівні відбувається найбільша кількість фальсифікацій.
-
Гірша репрезентативна якість виборів. Під час виборів за мажоритарною системою – враховуються лише ті голоси виборців, які набрав кандидат-переможець. За пропорційної системи представництво у парламенті здійснюється у більш справедливий спосіб. Адже, коли підраховується результат виборів, враховуються всі голоси виборців, які проголосували за ту чи іншу політичну силу. Таким чином, навіть якщо у конкретному окрузі за виборчий список проголосувала всього 1 людина, її голос долучать до загального результату політичної сили, тобто, цей голос не стане незатребуваним.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»