Пілоти ірландської бюджетної авіакомпанії Ryanair у п'ятницю, 10 серпня, почали наймасштабніший страйк в історії перевізника. За повідомленням представника німецької профспілки пілотів Vereinigung Cockpit, страйк у Німеччині стартував о 3:01 і триватиме до 2:59 суботи, 11 серпня. Крім ФРН, страйк проходить у Бельгії, Швеції, Ірландії та Нідерландах. Ірландський лоукостер скасував 250 рейсів до та з аеропортів ФРН. Загалом 400 з 2400 європейських рейсів 10 серпня скасовані. Таким чином, страйк порушить плани на подорож більш 55 тисяч пасажирів. До слова, Ryanair почне виконувати авіарейси в Україну з 6 європейських країн, як обіцяли в Мінінфраструктури. Польоти розпочнуться наприкінці жовтня 2018 року.
Експерт авіаційної галузі Богдан Долінце підкреслив, що це вже не перший інцидент – понад рік у різних країнах проходять страйки.
«На самому початку компанія вперто не визнавала існування профспілок, але з кінця 2017 року, коли страйки стали системними, їм довелося визнати їх існування. Періодично вони намагаються вести якісь переговори, але судячи з того, що ми бачимо, компанія веде дуже жорстку лінію. В принципі, таку ж, як і з аеропортами, виторговуючи дуже вигідні умови для себе. Поки очевидно, що сторони не домовилися, розуміння між ними немає», – зазначив Долінце.
Страждають у першу чергу пасажири, додав він.
Щодо вимог протестувальників, то їх висунули цілу низку. Серед основних –підняття заробітних плат, підвищення рівня умов праці пілотів, уточнив фахівець.
За його словами, це стосується або зменшення кількості годин польоту, або збільшення кількості днів відпустки.
«На сьогодні всі пілоти та бортпровідники, які працюють у цій авіакомпанії в усій Європі, юридично оформлені як працівники Ірландії. Відповідно, на них поширюється лише ірландське законодавство. В тому числі зарплату та соціальні виплати вони отримують лише в межах ірландського законодавства. Тобто після виходу на пенсію в них можуть виникнути труднощі з отриманням виплат на території своїх держав», – пояснив експерт.
На його думку, якщо компанія піде на всі поступки пілотам, то не виключено, що в майбутньому це може спричинити такі ж протести.
«Звичайно, компанія прекрасно розуміє, що якщо вони йдуть на поступки, такі методи діятимуть. Тому, ймовірно, вони намагаються придушити силовим рішенням будь-яку реакцію», – наголосив Долінце.
Він нагадав, що скасовували рейси вибірково й ті, на яких зареєстровано менше пасажирів.
«Скасовували рейси, на які були продані максимально дешеві квитки, відповідно, переставляли їх на ті напрямки, де продано більше квитків на борт, і дорожчі. Таким чином, лоукостер мінімізував свої витрати й збільшив свій прибуток», – уточнив фахівець.
За його словами, в деяких країнах ЄС навіть були судові позови з цього приводу. Знайшли закономірність, за якою лоукостер скасовував ті чи інші рейси.
З іншого боку, компанія поки відмовляється виплачувати пасажирам компенсацію, через що також були судові позови, додав експерт.
«Вимагали від 250 доларів залежно від тривалості рейсу, але компанія нічого не збирається платити. Йдуть суди. Поки компанія лише пропонує або повернути вартість куплених квитків за аукціонними цінами, або змінити бронь на інші дати», – зазначив він.
Зараз у світі зростає дефіцит на якісних пілотів, тому компанії рано чи пізно доведеться задуматися, де брати пілотів. Європейські компанії поповнюють свої лави пілотами з країн Східної Європи, де зарплата пілотів нижча за європейську, як і вартість проживання в тих країнах.
«З іншого боку, виникають питання, пов'язані з розвитком, збільшенням флоту компанії. Вже в них близько 2 сотень суден, а значить, потрібно близько тисячі пілотів», – констатував фахівець.
При цьому, за його словами, компанія керується в першу чергу економічною моделлю, оскільки, згідно зі звітом минулого року, вона стала однією з найприбутковіших.
«Вони є одним із найбільших перевізників, а за рахунок бізнес-моделі, яка максимально ефективна, вони можуть знизити витрати й акумулювати прибуток. Приклад – те, як вони користуються страйками та скасуванням рейсів, щоб мінімізувати свої збитки. Тому, з економічної точки зору, в компанії на сьогодні все йде добре. В них навіть середня вартість проданого квитка зменшилася із 40 до 39 доларів», – резюмував Богдан Долінце.
Раніше ми повідомляли, які авіакомпанії-лоукостери вже є на ринку України.
Ексклюзивне інтерв'ю міністра інфраструктури Володимира Омеляна читайте на нашому порталі.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»