В Україну почали надходити американські винищувачі F-16, модернізовані за програмою MLU (модернізація всередині життєвого циклу). Більшість їх оновлено до версії M6.5 tape, хоча кожна країна-власник має свої особливості модернізації.
Чим відрізняються винищувачі, які постачають Бельгія, Данія, Норвегія та Нідерланди, розповідає «Слово і діло» за матеріалами порталу «Мілітарний».
Відомо, що літаки F-16 були обрані у 1970-х роках військово-повітряними силами Бельгії, Данії, Нідерландів та Норвегії як заміна для винищувачів F-104 «Старфайтер». Після аналізу різних моделей у 1975 році вони зупинили свій вибір саме на F-16, ставши першими міжнародними замовниками цієї моделі.
З економічних та політичних причин F-16 не замінили на новий літак у 1999 році, як планувалося. Щоб підтримувати оперативність літаків, було створено програму MLU. Перед модернізацією F-16 проходили перевірку структурної цілісності в рамках програми PACER SLIP, що продовжувало їхній термін служби на не менше ніж 5000 льотних годин. Літаки регулярно обслуговувалися та ремонтувалися, що дозволяло зберігати його у належному стані.
Разом з тим, як і було сказано вище, поставлені Штатами F-16 мають свої «національні особливості». Про них і розповімо далі.
Бельгія
Бельгія придбала 160 літаків F-16, але після завершення Холодної війни та масштабних скорочень кількість цих винищувачів у бельгійських Повітряних силах значно зменшилась. Так, парк F-16 скоротився до 54 літаків, з яких 44 бойові та 8 навчальних, решта літаків були списані або продані.
Особливості
Для захисту літаків від ракет у 1979 році було вирішено оснастити F-16 системою радіоелектронної протидії Loral RAPPORT III, яка згодом була замінена на більш ефективну систему самозахисту CARAPACE. У 2018 році бельгійські F-16 отримали нові пілони PIDS+ з датчиками виявлення ракет, а також звукову систему для шоломів.
Озброєння
Хоча Бельгія використовує нові ракети AIM-9X Block II, довгий час вона обходилася AIM-120B. Тільки у 2022 році Бельгія запросила у США постачання нових ракет AIM-120C-8. Серед іншого озброєння, F-16 оснащені бомбами GBU-10, GBU-12, GBU-24 та JDAM для ударів по наземних цілях.
Для підвищення точності ударів на бельгійських F-16 використовуються сучасні прицільні контейнери Sniper Advanced Targeting Pod, які дозволяють ефективно наводити зброю на цілі, що рухаються.
Данія
Королівські ВПС Данії отримали 77 винищувачів F-16. Данія модернізувала 48 літаків F-16A та 13 F-16B, більшість до стандарту Tape MLU 6.5. Однак сім літаків залишилися з модернізацією Tape MLU 4.3 і використовуються переважно для тренувань, а не для міжнародних операцій.
Станом на 2016 рік у складі RDAF залишалося 44 F-16, а до 2022 року 33 із них продовжували виконувати бойові завдання, тоді як 10 одиниць перевели на навчання.
Особливості
У датській версії F-16 немає «хвоста» під вертикальним стабілізатором, що є їхньою унікальною особливістю. На відміну від інших європейських країн Данія не модернізувала двигуни своїх F-16, залишивши оригінальні Pratt&Whitney F100 PW200. А у 2013 році, щоб продовжити термін служби літаків до 2024 року, Данія придбала 50 уживаних двигунів F100 PW220E.
Усі датські F-16 також оснащені пошуковими прожекторами для нічних вильотів. Крім того, літаки отримали додаткову систему радіоелектронної боротьби зі спеціальними пілонами PIDS. У 2003 році бельгійці оновили свої РЕБ-системи до наступної версії та замовили нові пілони.
Озброєння
Данські F-16 мають стандартний арсенал для ударів по наземних цілях, включаючи ракети AGM-65 Maverick та GBU-49. Для місій «повітря-повітря» використовуються ракети AIM-120B та AIM-9X Sidewinder. У 2018 році Данія замовила 28 ракет AIM-120 C-7 для покращення боєздатності. А 2013 року країна отримала систему наведення LITENING G4, яка покращила інфрачервоне сканування та точність наведення.
Норвегія
Королівські ВПС Норвегії були одними з перших країн Європи, які закупили F-16. Вони отримали 74 літаки F-16A/B, з яких 56 одиниць модернізували за програмою MLU. До 2022 всі ці літаки замінили F-35A.
Особливості
Через короткі та засніжені злітно-посадкові смуги Норвегія оснастила свої F-16 гальмівними парашутами, які розміщуються біля основи хвостового оперення. Це дозволяло ефективніше гальмувати у складних умовах. Норвезькі F-16A також обладнано пошуковими прожекторами для ідентифікації цілей під час нічних місій.
Для захисту літаків від радарів норвезькі F-16 отримали вбудовану систему визначення перешкод AN/ALQ-162, яку модернізували у 1998 році. Крім того, на літаки встановили нові пілони для додаткового захисту.
Озброєння
Основне озброєння F-16 включало ракети AIM-9L Sidewinder, які в 2005 замінили сучасними IRIS-T. Норвегія також використовувала ракети AIM-120B, а у 2017 році придбала удосконалені AIM-120 C-7.
Унікальна особливість норвезьких F-16 полягає в тому, що вони могли нести протикорабельні ракети Penguin Мк3. Це, у свою чергу, дозволяло ефективно протидіяти флоту противника. Ці ракети мали дальність польоту понад 55 км та вагу 370 кг.
Нідерланди
Країна закупила аж 213 літаків F-16, що є найбільшим показником серед країн Європи, що брали участь у програмі. Крім того, Нідерланди самостійно виготовляли ці літаки на своїй території. Згодом кількість літаків, модернізованих до стандарту MLU, скоротилася до 68. До 2022 року на службі залишилося 29 бойових F-16.
Особливості
Нідерланди активно використовували системи радіоелектронної боротьби (РЕБ) AN/ALQ-131. У 2016 році вони уклали контракт на модернізацію цих систем, щоб підвищити їхню ефективність до рівня сучасних літаків.
У 1983 році на F-16 встановили розвідувальні контейнери Oldelft Orpheus, які раніше використовували на інших літаках. Згодом їх замінили на сучасні контейнери Recce-Lite від ізраїльської компанії Rafael. Ці нові системи дозволяли одночасно використовувати літак для розвідки та бойових завдань.
Озброєння
Нідерландські F-16 спочатку були оснащені ракетами AIM-9 для повітряних перехоплень, які пізніше замінили на більш сучасні AIM-9X. Для далекого перехоплення використовували ракети AIM-120B, а у 2017 році отримали нові AIM-120 C-7.
Особливістю нідерландських F-16 є можливість нести тактичну ядерну зброю типу B61, розташовану на американських базах. Крім того, літаки були озброєні стандартними засобами ураження «повітря-земля», такими як ракети AGM-65 та бомби GBU-24.
Таким чином, Україна отримає F-16 із різними модифікаціями, що додасть гнучкості у їх використанні. Наприклад, нідерландські F-16 можуть бути оснащені сучасними системами радіоелектронної боротьби, а бельгійські мають удосконалені пілони для захисту. Данська версія винищувачів має двигуни з продовженим терміном служби, а норвезькі моделі адаптовані до експлуатації у складних погодних умовах. Ця різноманітність має забезпечити Україні повітряну перевагу у війні.
Нагадаємо, за останніми даними Україна отримала від союзників 10 одиниць F-16. До кінця року очікується постачання ще 10 літаків.
Раніше президент Володимир Зеленський заявляв, що Україні потрібно щонайменше 128 винищувачів F-16, щоб створити росіянам ефективну конкуренцію в небі.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»