Зараз ми маємо дуже яскраву ілюстрацію того, що таке реформи, а точніше, імітація реформ у військовій сфері. Більш яскраво продемонструвати, як усі ці роки відбувається імітація військової реформи, мабуть, не можна було.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив експерт Міжнародного інституту демократій Євген Дикий, оцінюючи подання рапорту міністра оборони Степана Полторака про звільнення з військової служби.
За словами експерта, існує розроблена нашими союзниками з НАТО стратегія реформування українських Збройних сил для досягнення стандартів Альянсу.
Він зазначив, що першою ключовою зміною саме у сфері управління має бути чіткий розподіл повноважень між Міноборони та Генштабом.
«Військові питання мають розроблятися й вирішуватися в Генштабі, а питання забезпечення, правові, політичні питання діяльності Збройних сил мають бути сконцентровані в Міноборони, це мають робити цивільні особи», – констатував Дикий.
«Натомість наше командування робить так: усіх лишають на місцях із таким самим повним дублюванням повноважень, без жодної реорганізації та реформи управління, але оскільки формально є вимога, що керувати має цивільний, генерала відправляють у відставку й заявляють, що ось тепер він цивільний. Більшої профанації не можна було й вигадати», – уточнив він.
Президент мав представити іншого міністра, причому навіть не колишнього військового. Суть реформи саме в цьому, якщо ми дійсно хотіли наблизитися до стандартів НАТО, підкреслив фахівець.
«Коли замість цього є збереження старого генералітету, який довів свою персональну відданість і не створює проблем, тоді ось так імітуються реформи – зняли погони й сказали, що міністр цивільний», – додав він.
Сама ідея, що міністр оборони має бути цивільним, позитивна, однак це має бути в одному пакеті, не просто змінити одну людину, а має бути чітке розділення повноважень, пояснив експерт.
«Є сфера суто армійська, вся вона має відійти Генштабу, а політичне та правове забезпечення має відійти міністерству. Поки їхні функції дубльовані, заміна однієї особи нічого не вирішує. Заміна міністра на цивільного має бути завершенням реформи, а не початком. Першим має бути чітке розмежування, де Генштаб, а де – Міноборони», – резюмував Євген Дикий.
Які теми хвилюють Полторака на посаді очільника Міноборони – за посиланням.
Більше про діяльність Полторака – на інфографіці.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»